Spoofing betekent letterlijk ‘foppen’. Spoofing bestaat uit meerdere varianten en is een steeds populairdere truc onder oplichters.
We spreken van spoofing wanneer iets of iemand probeert een valse identiteit aan te nemen en zich voor te doen als iets of iemand anders. Spoofing is het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om E-mailspoofing, Websitespoofing, IP-adresspoofing, URL-spoofing, Telefoonnummerspoofing, Whatsappspoofing, SMS-spoofing en biometrische kenmerken.
Hun doel is om achter je persoonlijke gegevens te komen, zodat ze daarmee fraude kunnen plegen.
Bekende voorbeelden van spoofing zijn het versturen van een e-mail vanuit een e-mailadres dat niet echt van de afzender is, of het namaken van een website die precies lijkt op de officiële website. Valse e-mail, Verdacht telefoontje, Hulpvraag/whatsappfraude, Vals betaalverzoek, Bankpas opstuur- en recyclefraude. Omdat ondernemers vaak betaalde producten of diensten aanbieden op een website, of bijvoorbeeld rekeningen per e-mail versturen, maakt dat zij een aantrekkelijk doelwit zijn voor oplichters.
Oplichters kunnen u bellen vanaf een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Het lijkt dan alsof u wordt gebeld door een medewerker van uw bank. Dit heet telefoon-spoofing of bankhelpdeskoplichting. Letterlijk vertaald betekent dat nabootsen of namaken. Sms-spoofing bestaat ook. Het mobiele nummer of de naam van de afzender van het sms-bericht is dan een bestaand nummer of de echte naam van uw bank.
Banken kunnen zelf helaas niet voorkomen dat anderen misbruik maken van hun telefoonnummers. De oplichters maken slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. In beginsel kan ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst. Zelfs Fraudehelpdesk was slachtoffer van spoofing in 2020. Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichtingspraktijken, adviseert gedupeerden van fraude en verwijst hen naar instanties die verder kunnen helpen.