Burg. v. Dijkesingel 68
2809 RD Gouda (Westergouwe)

Veelgestelde ICT vragen

Vind het antwoord op veelgestelde ICT vragen die klanten ons het meest stellen. Met veel vragen kan VESA u direct online helpen. Staat uw vraag of antwoord er niet tussen? Laat een bericht achter en wij beantwoorden hem zo spoedig mogelijk!

1. Waarom CAT5E netwerkkabels vervangen?

1. Waarom CAT5E netwerkkabels vervangen?. De term CATegorie 5 verwijst naar prestatieniveaus en kabelkenmerken, waarbij spraak en data moeten worden verzonden. CAT5 is een ISO-norm voor een kabel met een bandbreedte van 100 MHz en geschikt voor 10/100 Mbit netwerken. CAT5 wordt nog veel gebruikt voor 100 Mbit/s ethernet netwerken. CAT5 maakt gebruik van 2 aderparen van de 4 paren. CAT5-kabel is niet geschikt voor gigabit netwerken. De diameter van de aders is te klein, waardoor de bandbreedte te laag is. De maximale lengte van UTP CAT5 is in theorie, zonder elektromagnetische interferentie (“overspraak”), 100 meter. CAT5 is geschikt voor een 100Mhz signaal en dit geldt ook voor CAT5E. Het verschil met CAT5E is dat deze gebruik maakt van 4 aderparen in plaats van 2. In de praktijk zijn er echter situaties bekend waarin wel 1 gigabit behaald wordt op een CAT5 UTP kabel. Dit betreft dan wel op hele korte stukjes van iets van een paar meter. CAT6 is momenteel de standaard. Beter afgeschermd en maakt ook gebruik van alle aderparen in de UTP kabel. CAT6 is geschikt voor een 250 MHz signaal. Bij bedrijven en kantoren zijn doorgaans gescheiden kabelgoten voor zwak- en sterkstroom. Hierdoor is er minimale invloed van de sterkstroomkabels. In een meterkast komen meestal alle signalen binnen een straal van een halve meter samen. Een goede installatie is hier een vereiste om ongewenste interferenties te voorkomen. Een goede kwalitatief hoogwaardige netwerkkabel is gemaakt van 100% koper. Een bekende oorzaak lijkt te liggen in het feit dat niet alle aders van koper gemaakt zijn, waardoor een significant hogere weerstand ontstaat hoger dan koper heeft. Hiervoor zijn de CCA en CCS aanduidingen. De demping is in die situaties hoger dan bij gebruik van koper. U kunt CAT5 UTP kabel gewoon blijven gebruiken in combinatie met uw 10/100 Mbit/s apparatuur. Gaat u gigabit apparatuur gebruiken op uw CAT5 netwerk dan gaat u risico’s nemen. U gaat dan meer datatransport over het netwerk aanbieden wat CAT5 bekabeling niet aan kan. Onderaan de streep levert u een hogere elektromagnetische interferentie (“overspraak”) op, overbelasting van uw netwerkapparatuur, netwerkuitval en pakketverliezen. Neem geen halve maatregelen, stap over naar CAT6 of direct naar CAT7. Daarbij is het ook noodzakelijk om minstens een CAT6 wall out let / wandcontactdoos toe te passen. Een zeer cruciaal punt die nog te vaak wordt vergeten. Kijk ook goed naar de praktische toepassing als het gaat om de keuze UTP, FTP, U-FTP, S/FTP en soortgelijk. Wel of geen afscherming, gebruik onder straatniveau of op kantoor en wel of geen krachtstroom dichtbij.

2. Wie is de zwakste schakel in security?

2. Wie is de zwakste schakel in security?. Security op de werkvloer wordt nog TE vaak over het hoofd gezien. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) en technologie in het algemeen zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Werknemers gaan er dan ook vanuit dat zij zelf vrijwel niets hoeven te doen als het gaat om security op de werkvloer. Investeren in digitale veiligheid is cruciaal. Volledige processen vallen stil en bedrijfsdoelstellingen komen in gevaar bij het uitvallen van een internetverbinding of een ‘gegijzeld’ systeem. Dit is een stukje techniek, maar ook zeker het bewustmaken van uw werknemers. Medewerkers die, per ongeluk of misschien wel opzettelijk, bedrijfsgegevens lekken, kunnen enorme schade aanrichten voor de organisatie en uw klanten. Wees daarom alert op het gedrag van uw werknemers en maak hen deelgenoot van het securitybeleid om risico’s in te perken. Cybercriminelen zoeken continu naar nieuwe manieren om de computerbeveiliging van organisaties te omzeilen. Daarbij is de security zo sterk als de zwakste schakel. Vaak wordt de mens gezien als zwakste schakel. Daarom is de kans groot dat cybercriminelen zich richten op medewerkers. Social engineering technieken worden bovendien steeds vernuftiger en het vraagt steeds meer van de mens om daar weerbaar tegen te zijn. Tijd dus voor een nieuwe strategie! Bewustwording werknemers is basis om cybercrime terug te dringen.

3. Wat is Horizontaal Gestuurd Boren?

3. Wat is Horizontaal Gestuurd Boren? of Horizontal Directional Drilling (HDD) is een sleufloze techniek die gebruikt wordt voor de aanleg van ondergrondse infrastructuur en voor het verleggen van kabels en leidingen. De nieuwe leidingen worden onder de grond doorgetrokken, vanaf een intredepunt tot aan het uittredepunt. De techniek is van oorsprong gebruikt in de olie-industrie, maar vanaf de jaren 70 werd het ook steeds meer ingezet om pijpleidingen onder rivieren, kanalen en grote wegen door te laten gaan. Vanaf de jaren 90 wordt HDD niet alleen meer voor aardgas- en aardolieleidingen gebruikt, maar ook bij de aanleg van waterleidingen, telecommunicatiekabels en elektriciteitskabels ingezet. Een horizontaal gestuurde boring bestaat uit drie fases: eerst wordt de pilotboring uitgevoerd, dan wordt het boorgat verruimd en tot slot wordt de nieuwe leiding ondergronds getrokken.

4. Wanneer stopt de ondersteuning van Windows 7?

4. Wanneer stopt de ondersteuning van Windows 7? Aan alle goede dingen komt een eind, zelfs aan Windows 7. In 2009 beloofde Microsoft ruim tien jaar support te leveren op Windows 7. Na 14 januari 2020 zal Microsoft geen beveiligingsupdates of ondersteuning meer bieden voor pc’s met Windows 7. Microsoft kondigde het einde van de ondersteuning van Windows 7 eerder al aan, maar maar nu waarschuwt het besturingssysteem gebruikers ook actief. U kunt echter goede tijden blijven beleven door over te stappen naar Windows 10. U kunt Windows 7 blijven gebruiken, maar als de ondersteuning eindigt, zal uw pc kwetsbaarder zijn voor beveiligingsrisico’s. Windows zal blijven werken, maar u ontvangt geen beveiligings- en functie-updates meer. De ondersteuning voor Internet Explorer op computers met Windows 7 zal vanaf 14 januari 2020 worden stopgezet. Internet Explorer is een onderdeel van het Windows-besturingssysteem en kent daarom dezelfde levenscyclus voor ondersteuning. Voor zijn zakelijke klanten komt Microsoft nu echter met een ‘tussenoplossing’: tegen betaling kunnen de bedrijven nog 3 jaar extra ondersteuning krijgen voor het besturingssysteem uit 2009. Een prijs noemt Microsoft niet, maar gezien eerdere, soortgelijke afspraken kunnen we er wellicht vanuit gaan dat deze niet mals zal zijn.

5. Wanneer stopt KPN met ISDN?

5. Wanneer stopt KPN met ISDN? Onlangs heeft KPN aangekondigd dat per 1 september 2019 verschillende PSTN en ISDN diensten worden beëindigd. Het gaat daarbij om: ISDN1/2 Enkelvoudig, ISDN2 Meervoudig en PSTN Meervoudig. Maakt uw bedrijf nog geen gebruik van ‘Voice over IP’ (VoIP) dan is de kans groot dat u nog belt via één van bovenstaande diensten. U heeft er vast wel eens van gehoord, VoIP. Dit bellen via het internet heeft in de afgelopen jaren vooruitgang geboekt en een enorme groei doorgemaakt, zakelijke VoIP-telefonie groeit jaarlijks met ongeveer 30%. Waar er voorheen werd geklaagd over echo’s en vertragingen op de lijn is VoIP nu de nieuwe standaard: zeer stabiel en uitstekende kwaliteit. Bellen via VoIP is vaak een stuk goedkoper dan traditioneel bellen. Er hoeven geen vaste telefoons meer op de bureau’s te staan (kan wel, uiteraard) maar er kan simpelweg vanachter de computer gebeld worden met een (draadloze) headset.

6. Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?

6. Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Vaak ook wel duurzaam ondernemen genoemd. Waar komt duurzaam ondernemen in de praktijk eigenlijk op neer? Ook als u niet te maken hebt met arbeidsomstandigheden in het buitenland of vervuilende schoorstenen kunt u maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals in de zakelijke dienstverlening. MVO (voluit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), is een vorm van ondernemen waarbij organisaties verantwoordelijkheid nemen voor de effecten van de bedrijfsactiviteiten op mens, milieu en maatschappij. MVO speelt in het bedrijfsleven een steeds grotere rol. Kostenbesparing is zeker een bijkomend voordeel van MVO. Al eerder noemden we de keuze voor een zuinige auto en zuinige leveranciers, maar er zijn meer manieren om MVO-gericht te handelen. Bij veel diensten en producten, waaronder de aanschaf van kantoorspullen en bedrijfskleding, kunnen starters kiezen voor de meest duurzame vorm. People, Planet en Profit. Een prettige, veilige en gezonde werkomgeving is één van de aspecten die onder mvo valt. Als dienstverlener kunt u zeker ook bijdrage leveren aan een beter milieu. U kunt duurzame producten inkopen, bijvoorbeeld computers met een groen keurmerk. Ook kunt u allerlei maatregelen nemen om energie te besparen en uw afval te verminderen. En kijk eens naar de huisvesting; hoeveel energie gaat verloren door bijvoorbeeld een slechte isolatie van het pand? Kijk ook eens naar de economische effecten van uw bedrijf op de omgeving. Sponsoring van bijvoorbeeld de lokale voetbalclub, investering in infrastructuur of lokaal inkopen levert niet alleen het bedrijf zelf maar ook de omgeving voordeel op. Een gezonde economische bedrijfsvoering betekent bijvoorbeeld ook dat u respectvol omgaat met belastingen en de betalingstermijn van leveranciers. U zou misschien denken dat vooral grotere organisaties baat hebben bij het toepassen van MVO en zo hun imago verbeteren, maar ook voor u het MKB of als startende ondernemer zijn er best veel mogelijkheden op het gebied van duurzaam ondernemen.

7. Nadelen glasvezel internet?

7. Nadelen glasvezel internet? De meeste gebruikers hoort u louter positief praten over glasvezel. Supersnel internet is inmiddels onmisbaar. De laatste tijd hoort u niets anders in Nederland dan glasvezel. Het is immers razendsnel. Maar er zitten ook nog best wat haken en ogen aan internet via “glas”. De kosten zijn veel hoger dan internet via kabel of via DSL. Ondanks dat de prijs in de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald is, is het aanleggen van glasvezel in een gemeente een flinke investering. In sommige gevallen moet er nieuwe bekabeling worden aangelegd, omdat het glasvezel signaal niet door de bestaande kabels verzonden kan worden. Beloofde snelheden worden niet altijd waargemaakt ondanks deze hoge aanlegkosten. Het is nog lang niet door heel Nederland beschikbaar en daarmee is de verkrijgbaarheid beperkt. Sommige aanbieders verkopen hun glasvezel internet diensten aan de deur. De lange afstanden maken de aanleg van een fysiek glasvezelnetwerk duur. Het graven van sleuven en geulen is een arbeidsintensieve en kostbare activiteit, en buizen en glasvezels vormen in het buitengebied een aanzienlijke kostenpost. Er moeten kabels worden gelegd en vooral in het buitengebied gaat het dan over grote afstanden. Glasvezelkabels kunt u doorgaans niet aanleggen in scherpe bochten en zijn de kabels breekbaar en heeft u specialistische meetapparatuur nodig als u een glasvezelnetwerk als kantoornetwerk heeft. Glasvezel is breekbaar. Glasvezel is in zekere zin flexibel, maar op een bepaalde punt is het zo dat deze breekbaar wordt. Er is daarom na de aanleg van glasvezel testapparatuur nodig om te kijken of de vezel niet beschadigd is geraakt. Er zijn een aantal jonge bedrijven actief op de glasvezel markt. Zij hebben nog weinig ervaring met klantenservice en incidentmanagement. Daardoor kan de mate van klantgerichtheid tegenvallen bij enkele providers. Netto onderaan de streep heeft Internet via glasvezel heeft net zo veel nadelen en voordelen als internet via koper.

8. Hoe kunt u anoniem surfen op Internet?

8. Hoe kunt u anoniem surfen op Internet? Dit is een manier om het internet te benaderen waarbij zo veel mogelijk persoonlijke gegevens, zoals een IP-adres, verborgen blijven voor derden. Privacy op het internet lijkt een steeds zeldzamer goed te worden. Zo zijn er gebruikers die hoogst gevoelige informatie via internet willen verzenden, ontvangen of willen opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan personen die meer willen lezen over een ziektebeeld, of persoonlijke data uitwisselen met een ander. Ook klokkenluiders die misstanden aan het daglicht willen brengen zijn gebaat bij de mogelijkheid om anoniem het internet te kunnen gebruiken, ook voor politieke activisten kan een anonieme internetverbinding van levensbelang zijn. Dit gebeurt via een proxy die als tussenpersoon dient en die zelf data van het internet opvraagt om die dan naar de gebruiker door te sturen. Er zijn hedendaags veel verschillende partijen die onze online gedragingen nauwgezet volgen. Er zijn verschillende manieren waarop u anoniem kunt surfen online. Welke reden u ook heeft om anoniem te willen surfen er zijn verschillende mogelijkheden waar u dit mee kunt bereiken. Wees er wel altijd attent op dat niks met 100% zekerheid anoniem te noemen is, een foutje van de gebruiker of een foutje van het netwerk kan in een klein hoekje zitten. Onder meer onze internetprovider, netwerkbeheerder, browser, zoekmachine, geïnstalleerde apps, social media platformen, overheden en hackers en bezochte websites kunnen tot op zekere hoogte onze online gedragingen volgen. Wilt u in volledige anonimiteit kunnen surfen, streamen of downloaden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om uw online privacy beter te beschermen.

9. Van wat een backup maken?

9. Van wat een backup maken? Dat is vraag 1. Met een back-up voorkomt u dat belangrijke gegevens van uw organisatie verloren gaat. Is uw backup-strategie nog wel up-to-date? Hoelang overleeft uw bedrijf zonder toegang tot uw informatiesystemen? Zijn al uw informatiesystemen nog wel goed beschermd? Zijn uw cloud-applicaties en data eigenlijk wel veilig? Maar hoe zit het eigenlijk met de backup van uw applicatiedata? Ook in de cloud zijn hackers actief en kan een cloud datacenter schade oplopen. Bovendien is een backup-voorziening meestal standaard niet ingeregeld. Er zijn vaak wel backup-oplossingen beschikbaar, maar u zit niet te wachten op meer dan één oplossing. Hebben al uw informatiesystemen dezelfde bescherming nodig? Niet al deze applicaties zijn bedrijfskritische informatiesystemen. Het is dan ook niet nodig om alle applicaties en data veilig te stellen volgens dezelfde criteria. Bovendien kunnen de kosten voor backup dan onnodig hoog worden. Het is daarom van belang een duidelijke vorm van differentiatie aan te brengen in uw backup-strategie. Wanneer is de laatste (succesvolle) recovery-test uitgevoerd? Een goede backup is een volwaardige kopie van de originele data, fysiek opgeslagen op een ander apparaat of medium, op een andere locatie. Maar waar is de originele data eigenlijk allemaal? Zijn al deze locaties veiliggesteld in uw backup-oplossing? Voldoet de opslaglocatie van mijn backupdata nog wel? Maar waar wordt deze data fysiek opgeslagen? Een tweede datacenter, computerruimte, opslaghok, bezemkast of kluis? Is de toegang tot deze locaties eigenlijk net zo veilig als het rekencentrum waar uw productiesystemen staan?

10. Wat is informatiemanagement?

10. Wat is informatiemanagement? Dit betreft de wijze waarop een organisatie met informatievoorzieningen omgaat. Het beheren (managen) van informatie, waarin men afstemming zoekt tussen de mogelijkheden van de ICT en de gebruiker. We verkrijgen in grote hoeveelheden allerlei informatie binnen via Google, sociale media en alle bronnen die daaraan gekoppeld zijn. Informatie is overal en altijd beschikbaar, maar we vergeten vaak kritisch te zijn op deze informatie. De doelstelling van informatiemanagement is het zorg dragen voor de beschikbaarheid van de gevraagde informatievoorzieningen, zodat de organisatie de geplande resultaten kan leveren. Vanuit alle processen bestaat er een vraag naar informatievoorzieningen. Wat voor informatie er bij een organisatie in en uit gaat is onderdeel van het managen van informatie. Het is ook erg belangrijk hoe dit wordt opgeslagen en wat er weg moet; ook wel archivering genoemd. Het opslaan van documenten gebeurde vroeger enkel op papier, nu is er de afdelingsschijf, uw eigen schijf, uw usb stick, cloudopslag én op papier. Het houden van overzicht over wat er qua documentatie geproduceerd wordt in een organisatie is een uitdaging. Kortom, informatiemanagement is nog nooit zo belangrijk geweest. Organisaties moeten zich constant aanpassen aan (snelle) veranderingen in hun omgeving. Informatie is daarbij van essentieel belang. Door informatie goed te managen kunt u effectief en efficiënt inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is onmisbaar voor innovatie.

11. Wat is het verschil tussen functioneel, applicatie en technisch beheer?

11. Wat is het verschil tussen functioneel, applicatie en technisch beheer? Deze termen worden regelmatig door elkaar gebruikt. Moderne bedrijfsvoering kent steeds meer mogelijkheden en vraagt daarmee ook steeds meer van uw ICT afdelingen. Het beheren van de functionaliteiten van een standaard-applicatie is de hoofdtaak van een functioneel beheerder. Instandhouden, onderhouden en vernieuwen van de informatievoorziening voor het ondersteunen van processen door het bieden van functionaliteit voor het tijdig en juist verwerken, gebruiken en beheren van informatie. Het werk van een applicatiebeheerder is veel technischer. Op basis van wensen van de gebruikers van een niet-standaardapplicatie, is het zijn taak om delen bij te bouwen. Instandhouden, onderhouden en vernieuwen van de applicaties en bijbehorende gegevensverzamelingen. De technisch beheerder is niet verantwoordelijk voor de software zelf, maar voor de infrastructuur eromheen. Zij zorgen ervoor dat servers in de lucht blijven en dat ze goed benaderbaar blijven. Instandhouden, onderhouden en vernieuwen van de technische infrastructuur. Technisch beheer zorgt voor de installatie, acceptatie en het operationeel maken en houden van de technische systemen en infrastructuur.

12. Wat zijn de verschillende onderhoudsvormen?

12. Wat zijn de verschillende onderhoudsvormen? Het onderscheid wordt gemaakt tussen planmatig en niet-planmatig of incidenteel onderhoud. In het onderhoud dient rekening te worden gehouden met energieprestaties, duurzaamheid, gezondheid, toekomstwaarde, kwaliteit en veiligheid. Correctief onderhoud (het herstellen van gebreken), additief onderhoud (het uitbreiden van de functionaliteit), adaptief onderhoud (het aanpassen om te blijven voldoen aan de eisen die gesteld worden aan wijzigingen in de omgeving (ontwikkelingen keten, technologie of bedrijfsproces)), perfectief onderhoud (het aanpassen zodat deze beter prestaties levert), preventief onderhoud (het tijdig nemen van maatregelen om verstoringen te voorkomen) en vervangend onderhoud (het vervangen van het geheel om verstoringen te voorkomen).

13. Wat zijn spare parts?

13. Wat zijn spare parts? Dit zijn nieuwe of gereviseerde kritische onderdelen die op voorraad gehouden worden om de vastgestelde operationele beschikbaarheid in een bedrijf te kunnen handhaven. De voordelen van het monteren van originele onderdelen komen tot uiting in de lage reparatie- en onderhoudskosten per draaiuur. Originele onderdelen zijn speciaal ontwikkeld voor uw apparatuur, waarbij u er zeker van kunt zijn dat deze voldoen aan de gewenste technische specificaties.

14. Wat betekend refurbished?

14. Wat betekend refurbished? Dit is een Engelse term die zich in het Nederlands laat omschrijven als ‘gerenoveerd’. Deze definitie vertelt eigenlijk al waar refurbished voor staat. Refurbished apparatuur is al eens gebruikt, maar voor de verkoop eerst zorgvuldig opgeknapt en opgepoetst. De apparatuur worden gereviseerd en waar nodig voorzien van nieuwe onderdelen. Refurbished is dan ook niet hetzelfde als tweedehands. Omdat refurbished apparaten op belangrijke punten worden nagekeken en opgeknapt, ligt de kwaliteit dichter in de buurt van een nieuw product dan de gemiddelde tweedehands. Een refurbished apparaat is een uitkomst voor iedereen die niet perse het allernieuwste hoeft te hebben, maar geen zin heeft in de onzekerheid en gebreken die bij een tweedehands apparaat komen kijken. Er zijn allerlei aanduidingen en termen op refurbished gebied, zoals A-grade, B-grade, C-grade, 3, 4 en 5 sterren, ‘gereviseerd’, ‘renewd’ en ‘remarketed’. De meeste aanbieders bedoelen met A-grade refurbished , de refurbished apparatuur met 5 sterren, die ‘als nieuw’ zijn.

15. Nadelen van MoCA® (Ethernet over Coax)?

15. Nadelen van MoCA® (Ethernet over Coax)? Dit is de afkorting voor Multimedia over Coax Alliance, de universele standaard voor binnenhuis entertainment-netwerken. Ethernet over Coax adapters met MoCA® technologie geeft de mogelijkheid om Ethernet te transporteren. Een signaal over een kabel laten gaan die daarvoor niet gemaakt is, is het recept voor problemen en storingen. Zoals u wellicht al weet wordt deze coax kabel gebruikt voor meerdere doeleinden, namelijk: analoge TV, digitale TV en internet.Een coaxkabel transporteert een elektromagnetische golf van voldoende hoge frequentie in de ruimte tussen de buitenmantel en de coaxiale binnengeleider. In het kabelnet toegepaste coaxkabels worden gebruikt om signalen met een frequentie van maximaal circa 800 MHz te transporteren. Hoger gaat niet, vanaf 900 Mhz (de golflengte in de kabel is dan circa 18 cm) neemt de demping van de kabel snel toe. Een commercieel verkrijgbare, professionele coaxkabel heeft een demping van circa 30 dB per kilometer. Dat wil zeggen dat na een kilometer nog 0,1 procent van het signaalvermogen over is. Dat verklaart waarom in een coaxkabel het signaal elke paar honderd meter versterkt moet worden. Een coaxkabel mag niet worden gelast. Laten we die coax maar gewoon voor TV gebruiken, waarvoor het oorspronkelijk ook bedoeld was. Gebruik kabels waarvoor ze bedoeld zijn.

16. Nadelen van Powerline Homeplug (internet via stopcontact)?

16. Nadelen van Powerline Homeplug (internet via stopcontact)? Ongelooflijk maar uw datanetwerk wordt getransporteerd door uw elektrische leidingen. Dit gehele concept wordt ook wel internet via stopcontact genoemd. Bijna elke fabrikant van netwerkapparatuur heeft tegenwoordig wel een powerline homeplug oplossing in het assortiment. Het werkt vrij eenvoudig en vaak alles in 1. Waar veel onduidelijkheid over heerst is de snelheid die fabrikanten vermelden bij de adapters. Zo wordt er bij veel adapters bijvoorbeeld een snelheid van 500 Mbps vermeld, echter klopt dit niet helemaal. De snelheid die wordt uitgedrukt is de snelheid tussen beide adapters, niet de snelheid van de adapter naar het aangesloten apparaat toe. Grootste nadeel is dat u de homeplug moet gebruiken in stopcontacten met aarde. In een ruimte waar u een homeplug wilt plaatsen maar u heeft geen geaard stopcontact is dat dus niet mogelijk. Ook als u gebruik maakt van VPN, dan is PowerLine geen goede oplossing omdat VPN erg kritisch is, als het gaat over stabiliteit van een netwerk. Powerlines zijn net als bijvoorbeeld wifi repeaters hele beroemde, maar hele beroerde lapmiddelen die u echt alleen als allerlaatste redmiddel moet inzetten als er echt geen andere opties meer zijn.

17. Waarom geen WiFi versterker (repeater) gebruiken?

17. Waarom geen WiFi Repeaters gebruiken? Om uw WiFi-bereik in uw pand te verbeteren kunt u verschillende apparatuur gebruiken: Access Points, WiFi repeaters (ook wel WiFi versterkers of range extenders genoemd) en homeplugs of powerlines. Voordeel van wifi versterkers is dat ze vaak niet duur zijn en makkelijk te installeren. WiFi repeaters of range extenders zijn eigenlijk kwalitatief de minste oplossing als u de WiFi-ontvangst in uw pand wilt verbeteren. De WiFi versterker pikt dan het signaal op en zend het signaal opnieuw uit. Een nadeel van een wifi versterker is dat deze niet tegelijk kan zenden en ontvangen. Hierdoor wordt de snelheid minstens gehalveerd en heeft u verderop dus veel minder snelheid onderaan de streep. Hoe meer apparatuur en hoe groter de afstand, hoe slechter de prestaties. Een WiFi versterker is dan ook vaak niet geschikt om een video of muziek te streamen omdat de verbinding constant wordt verbroken en er vaak onvoldoende bandbreedte beschikbaar is. Een ander nadeel van een wifi versterker is dat uw mobiele apparatuur zoals bijvoorbeeld uw smartphone, vaak blijft “hangen” aan de wifi versterker. Een makkelijke oplossing, maar minder goed voor uw gemoedsrust.

18. Hoe ontstaat een zwak Wi-Fi signaal?

18. Een Wi-Fi signaal is niets anders dan communicatie tussen zender en ontvanger via radiogolven. WiFi is eigenlijk niets anders dan een radiosignaal. Hoe groter de afstand en hoe meer obstakels, hoe lastiger het wordt en dit zorgt uiteindelijk voor een langzamere of wegvallende verbinding. Ook een zwak WiFi signaal bestaat uit radiogolven. De meeste apparatuur die door providers standaard wordt meegeleverd werkt echter op een lager zendvermogen van ongeveer 50mw. Wanneer u een hoger zendvermogen gebruikt betekent dit niet altijd een beter bereik. Naast zendvermogen is namelijk ontvangstgevoeligheid ook van groot belang. Wij vergelijken dit doorgaans met een megafoon. Harder roepen betekend niet dat de menigte het beter gaat horen. De ontvangstgevoeligheid van apparatuur speelt vervolgens ook nog eens een grote rol. Hoe minder goed een apparaat kan “luisteren”, hoe harder u moet “schreeuwen”. Kortom, het draait allemaal om balans. Een hoog zendvermogen heeft effect als de ontvanger ook een hoog zendvermogen heeft om terug te kunnen sturen. Pas het zendvermogen aan zodat hij niet te hoog is voor de ruimte waarin het apparaat staat. Hiermee voorkomt u dat het Wi-Fi signaal gaat “galmen” en hiermee de kwaliteit van het signaal omlaag brengt. Zie ook VRAAG 17 waarom het zinloos is om een WIFI VERSTERKER (REPEATER) of meerdere van deze apparaten te gaan gebruiken. Dus een zwak signaal of weinig Wi-Fi signaalstreepjes hoeft totaal niet nadelig te zijn voor een goede verbinding. Controleer in ieder geval of al uw wifi hardware op uw apparaat goed werkt en bekijk of andere apparaten dezelfde issues ervaren op dezelfde locatie.

19. Zorgt een UTP koppelstuk voor veel signaalverlies?

19. Zorgt een UTP koppelstuk voor veel signaalverlies? Deze worden ook wel ‘Modulaire Koppelstukken’ genoemd of ‘Inline Coupler’ en geschikt voor RJ45 en te koop bij elektronica-zaken tot en met bouwmarkten. Verkrijgbaar in de varianten ‘shielded’ en ‘unshielded’ voor CAT5e, CAT6 of CAT6a. CAT5e praten we op geen enkele manier meer over in deze tijd. Bij elke connector kan er signaalverlies optreden, dus ook bij elk gebruikt koppelstuk. Mits de juiste voorgeschreven connector en koppelstuk van redelijk en billijke kwaliteit wordt toegepast zijn deze verliezen te verwaarlozen. Gebruik in geen remmende producten in een lijn van goede producten. Heeft u CAT6 kabel, CAT6 WCD’s en CAT6 connectoren, gebruik dan vooral geen CAT5e koppelstuk als dat nodig zou zijn in het geval van een kabelverlenging. In dit soort situaties is de performance zo hoog als de zwakste schakel. Bij voorkeur 1 geheel aanhouden en elke onderbreking kan voor verstoringen verzorgen. Kijk of je voor deze situatie een netwerkswitch kan plaatsen en denk dan aan de vuistregel “route once, switch many”.

20. Wanneer gebruik je een USB naar Netwerk adapter?

20. Wanneer gebruik je een USB naar Netwerk adapter? Het grote voordeel van een USB naar Ethernet adapter is dat u deze makkelijk kunt aansluiten op een vrije USB-poort op uw computer, of dat nu een laptop of desktop is en via het netwerk te verbinden met internet. Een paar fabrikanten hebben wat verder doorgedacht qua functionaliteit, en dat zie je dan ook in de prijs. De adapter kan verschillende datasnelheden halen. De maximale snelheid is wel altijd de snelheid van de laagste versie in de lijn. We zijn inmiddels van de USB 3.0 naar gigabit Ethernet-adapter NIC naar de Een USB-C Multiport Adapter gegaan. Maar ook Thunderbolt (en dan met name Thunderbolt 2 en Thunderbolt 3) is een moderne technologie die de moeite waard is om in de gaten te houden.

21. Wat is Thunderbolt?

21. Wat is Thunderbolt? Thunderbolt is gestart als een alternatief voor USB, met een hogere snelheid. Het is ontwikkeld in een samenwerking tussen Intel en Apple. Thunderbolt heeft echter een eigen aansluiting. Thunderbolt 3 kun je eigenlijk zien als een vorm van USB-C, die alle (huidige) mogelijkheden van USB-C ondersteunt: je kunt opladen, een beeldscherm aansluiten, USB-C harde schijven aansluiten en meer. Thunderbolt 3 is als het ware de beste versie van USB-C. Een thunderbolt aansluiting herken je aan het bliksem logo op de kabel. Thunderbolt is een veel belovende kabel die als doel heeft het aantal poorten op een computer te verminderen. Zo is het dus mogelijk om USB apparaten, Tv’s en videoapparaten op een Thunderbolt poort aan te sluiten door middel van adapters. Ook is de snelheid van dataoverdracht veelbelovend. Snelheden hoger als bij USB 3.0 zijn mogelijk.

22. Wat is kabelbeschermingbuis?

22. Wat is kabelbeschermingbuis? Dubbelwandige ribbelbuis, dual HDPE kabelbeschermbuis, flexibele mantelbuis, flexibele kabelbeschermingsbuis of gegolfde dubbelwandige buis. Doorgaans bedoelen we allemaal hetzelfde product. Deze buis biedt bescherming aan kabels die worden verwerkt in de grond. Door de gladde binnenkant is het makkelijker om kabels door de mantelbuis te halen. Onderaan de streep is dit voor het beschermen van (data)kabels, water en gas leidingen, met een trekkoord (PET trekdraad). De bouw van vele moderne residentiële en industriële voorzieningen gaat gepaard met ondergrondse installatie van technische constructies. In dergelijke gevallen is het onmogelijk om te doen zonder gegolfde leidingen die ondergrondse voorzieningen afdekken en betrouwbaar beschermen tegen vocht en beschadiging. HDPE is een afkorting van High Density Polyetheen, of Hoge Dichtheid Polyetheen.

23. Wat is Grondkabel (S-FTP kabel)?

23. Wat is Grondkabel (S-FTP kabel)? Er zijn situaties dat we een netwerkkabel onder de grond willen leggen beneden straatniveau. Praktisch gezien is dit dan UTP outdoor grondkabel. Dat is grondkabel met een PE mantel uitermate geschikt voor buitentoepassingen. Deze kabel kan zo de grond in, maar een mantelbuis wordt geadviseerd om de kwetsbaarheid te verminderen. UV- en water bestendig. UTP kabels worden veelal gebruikt boven de grond en FTP onder de grond. Dan komt u uit op S-FTP kabel (Shielded Foiled Twisted Pair). Een goede kwalitatief hoogwaardige netwerkkabel is gemaakt van 100% koper. Zorg ook dat deze kabel op de juiste manier wordt afgemonteerd. De maximale snelheid is wel altijd de snelheid van de laagste versie in de lijn. Afmonteren met bijvoorbeeld CAT5E materialen betekend ook nog steeds de wet van de zwakste schakel.

24. Is overspanningsbeveiliging belangrijk?

24. Is overspanningsbeveiliging belangrijk? Overspanningsbeveiliging is maatwerk. Hoe eenvoudig of complex een machine of systeem ook is, elke elektrische installatie loopt het risico op beschadiging door overspanning. Er is sprake van een overspanning als de spanning op een elektrisch apparaat of elektrotechnische installatie vele malen hoger is dan de nominale spanning, ofwel de spanning waarvoor het ontworpen is. Wanneer er een overspanning optreedt wordt het apparaat of installatie vaak onherstelbaar beschadigd. Dat kan bijvoorbeeld komen door een blikseminslag, maar ook door defecte componenten in een installatie. Wat de oorzaak ook is: overspanning zorgt vaak voor enorme schade. En dus is overspanningsbeveiliging bepaald geen overbodige luxe. Een goede overspanningsbeveiliging moet precies zijn afgestemd op de bedrijfsomstandigheden. Een correct geïnstalleerde overspanningsbeveiliging kan schade aan uw apparatuur voorkomen. Deze ‘blokkeert’ de spanning zodra er meer dan 230 volt op komt. Gelukkig zijn er voldoende maatregelen om schade aan een elektrische installatie te voorkómen. Met een complete overspanningsbeveiliging is het risico op schade en uitval door overspanning namelijk grotendeels te ondervangen.

25. Wat is de maximale internetsnelheid op ons adres?

25. Wat is de maximale internetsnelheid op ons adres? Niemand zit meer te wachten op een trage internetverbinding. Wilt u een internetabonnement afsluiten, dan is het verstandig eerst te controleren welke abonnementen er beschikbaar zijn op uw adres. De maximale downloadsnelheid die u kunt behalen is afhankelijk van het type internet dat beschikbaar is op uw adres. Er zijn drie typen internet: ADSL/VDSL/BVDSL, kabel en glasvezel internet. De internet snelheid verschilt per internet type. Niet alle internettypen zijn op ieder adres beschikbaar. Doe de internet postcheck om de maximale downloadsnelheid te bepalen. De reële snelheid wordt nu door alle providers duidelijk vooraf aan het bestellen gecommuniceerd.

26. Verschil tussen managed of unmanaged switch?

26. Verschil tussen managed of unmanaged switch? Stel u wilt graag uw netwerk uitbreiden, maar u heeft niet genoeg netwerkaansluitingen op uw router. Dan heeft u een switch nodig. Een switch dient namelijk als uitbreiding op uw bekabelde netwerk en varieert van 5 tot 48 poorten. Maar bij het kiezen van een apparaat ziet u vaak managed of unmanaged switch staan. Een unmanaged netwerk switch is als het ware een basisapparaat. U voorziet het apparaat van voeding, steekt de netwerkkabels in de unmanaged switch en het geheel is klaar voor gebruik. Het is niet mogelijk om functies als VLAN (Virtual LAN), Quality of Service of linkaggregatie* in te stellen. Het enige wat een unmanaged switch doet, is het uitbreiden van de netwerkpoorten in uw netwerk. Een enkel apparaat is wel in staat tot Quality of Service, maar dan wordt op hardwarematige wijze prioriteit gegeven aan een fysieke poort. Een managed switch is een apparaat met veel meer mogelijkheden dan een unmanaged switch. U kunt bijvoorbeeld de snelheid per poort bepalen, bepaalde poorten beveiligen of poorten een naam geven. Maar ook functies als VLAN, QoS en linkaggregatie kunt u zelf instellen en configureren. Kort gezegd, met een managed switch kunt u de switch volledig naar wens inrichten. U doet dit via een Command Line Interface (CLI), vaak via uw PC. In deze software stelt u de managed switch volledig naar wens in. Meer mogelijkheden met uw switch lijkt natuurlijk prettig, maar het is de vraag of u die mogelijkheden ook nodig heeft. Wanneer het alleen belangrijk is dat u meer netwerkpoorten binnen uw netwerk heeft, is een unmanaged switch voldoende. Wilt u echter de switch per poort kunnen configureren en prioriteiten toewijzen aan bepaalde toepassingen (bijvoorbeeld videobellen, streaming of internetten), dan is een managed switch een betere oplossing.

27. Wij zitten ver van de wijkcentrale?

27. Wij zitten ver van de wijkcentrale? De afstand tussen het modem bij de klant en de afstand tot de wijkcentrale/straatkast/wijkkast wordt gezien als belangrijkste oorzaak van snelheidsverlies bij op DSL gebaseerde aansluitingen. De bekabeling tot de wijkcentrale is dan ook per gekozen techniek verschillend. Hoe dichterbij deze aansluiting is hoe sneller de verbinding is. Kortere afstand betekend voor u een hogere snelheid. De kabelloop is wel bij KPN bekend, maar wordt vaak niet inzichtelijk gemaakt voor derden. Nadeel van koperdraad is dat hoe langer de kabel is, des te meer signaalverlies en daardoor snelheidsverlies er optreedt. Vaak komen ze met termen zoals Signal Noise Ratios en soortgelijke termen. En vaak zijn er altijd nog “barrieres” zoals lassen in de grondkabels, grachten, of dat alle kabels als een bundel via één brug gaan of dat de kabels voor u gelegd waren die misschien niet de snelste route is en dus bent u niet verbonden met de centrale welke het dichts bij is. Bij een lengte van 1 kilometer is de snelheid in de praktijk vaak al gehalveerd. Bij de opvolger VDSL(2) is het deel tussen de wijkcentrale en wijkkast vervangen door glasvezel. Bij glasvezel is er praktisch geen verlies bij gebruik van lange kabels. Hierdoor is de snelheid tot de wijkkast optimaal, en wordt de lengte van de koperdraad beperkt. VDSL wordt ook wel FttC (Fiber to the Curb) genoemd.

28. Wat is overboeking op een internetlijn?

28. Wat is overboeking op een internetlijn? Overboeking is de algemene term die beschrijft dat er meer capaciteit wordt aangeboden dan er in werkelijkheid beschikbaar is. Overboeking bij uw internetverbinding is een term die vooral wordt gebruikt om de kwaliteit en snelheid van zakelijk internet te bepalen. De mate van overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. De overboekingsfactor is een technische term om aan te geven met hoeveel gebruikers de (maximum) capaciteit van een internetverbinding wordt gedeeld. Ook betekent het dat de maximumcapaciteit van die verbinding niet gegarandeerd is. Maar dit hangt wel af van de kwaliteit die de internetaanbieder u geeft. De prijs van een zakelijk internet abonnement wordt door verschillende factoren beïnvloed. De belangrijkste 4 factoren zijn overboeking, SLA, beschikbaarheid en aanvullende diensten.

29. Verschil tussen HDD en SSD?

29. Verschil tussen HDD en SSD? Solid state drives (SSD) en hard-disk drives (HDD, harde schijven) zijn twee verschillende typen harde schijven voor de computer. In tegenstelling tot een Hard Disk Drive bevat een Solid State Drive (SSD) geen bewegende delen. De data wordt opgeslagen en afgelezen van geheugenchips, in plaats van een ronddraaiende magnetische schijf. Vanaf de geheugenchips kan een SSD data veel sneller opslaan en lezen dan een HDD vanaf zijn magnetische schijf. Bedenk dat geen enkele digitale opslagvorm werkelijk permanent is; van belangrijke informatie moet u altijd back-ups maken op tenminste twee plekken, en misschien wel drie: lokaal, in de cloud en extern. In de strijd HDD vs SSD laat de HDD het niet zomaar afweten. Doordat harde schijven al zo lang in gebruik zijn, is hun doeltreffendheid bewezen; ze zijn betrouwbaar en betaalbaar. In kosten per opslageenheid zijn HDD’s meestal de helft goedkoper dan solid-state harde schijven. De prijzen kunnen variëren, maar u kunt gewoonlijk twee keer zoveel opslagruimte, of meer, krijgen als u bij een SSD voor dezelfde prijs hebt. De SSHD probeert het beste van beide werelden te combineren: het station met twee componenten, SSD en HDD, wordt gezien als een enkele schijf door het OS. De HDD wordt gebruikt voor opslag en de SSD voor operaties die het systeem versnellen, zoals van het besturingssysteem of applicaties die vaak worden aangesproken.

30. Wordt alle data bij jullie vertrouwelijk behandeld?

30. Wordt alle data bij jullie vertrouwelijk behandeld? Ja, wij zorgen hier juist extra goed voor. Wij zijn ons ervan bewust dat u vertrouwen in ons stelt. Vandaar dat onze technische dienst niet voor iedereen toegankelijk is, en dat wij harde schijven ook echt vernietigen als klanten hier vanaf willen. Ze komen dan niet bij het oud-ijzer te liggen. Daarnaast slaan wij nergens wachtwoorden op en heeft iedereen bij ons een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw persoonsgegevens en daarmee uw privacy te beschermen.

31. Vermeld op een ISP blacklist: Wat nu?

31. Vermeld op een ISP blacklist: Wat nu? Stel u kunt geen e-mail meer kunnen versturen omdat u op een blacklist bent vermeld. Er zijn maar weinig bedrijven die nooit op een blacklist hebben gestaan. Een blacklist (online zwarte lijst) is een lijst met IP-adressen of servers waarvan spam wordt verzonden. Dit betekent dat e-mail afkomstig van deze servers altijd wordt gemarkeerd als spam en dus niet wordt geaccepteerd. De e-mail blacklists worden bijgehouden door externe partijen die zich over het algemeen inzetten voor een spamvrij internet. Hoe kan het toch zijn dat u op een blacklist komt te staan terwijl u geen spam verstuurt? Dat kan omdat u gemeld bent bij een blacklist door personen die vinden dat u toch spam verstuurt, dat kan omdat uw mailserver wordt misbruikt (vaak door open relay), het kan zijn dat u regelmatig nieuwsbrieven verstuurd waardoor u onterecht als spammer wordt aangezien of omdat zich een virus binnen uw netwerk bevindt waardoor de PC of server wordt misbruikt om mail mee te versturen. Om verwijderd te worden moet er een zogenaamde de-listing worden aangevraagd. In de regel test men binnen enkele uren of u inderdaad onterecht op de lijst stond en zo ja, dan wordt u er doorgaans weer snel van verwijderd. Blijkt echter dat u een delisting hebt aangevraagd terwijl u wel spam verstuurd vanaf uw ip nummer, dan zetten ze u meteen weer op de lijst en een tweede aanvraag voor delisting wordt dan niet meer zo eenvoudig beloond. U moet dan maar eerst bewijzen dat u echt geen spam meer verstuurt via het ip nummer. Ze testen u dan ook vaak een langere tijd achter elkaar. Als u een eigen server beheert, dan bent u uiteraard zelf verantwoordelijk voor het opheffen van een eventuele blacklisting. Het is dus van groot belang om eerst de reden van de vermelding te achterhalen, deze reden weg te nemen en dan pas om delisting te vragen! Staat uw IP-adres op een blacklist dan zal de e-mail bij u terug komen. Deze e-mail heet een “bouncemail”. In deze mail staat vaak nuttige informatie over de reden van de weigering. Aan de hand van de gevonden informatie weet u vervolgen bij welke partij u moet aankloppen. Zij kunnen u dan meer informatie geven over de status van de blacklisting. Al met al is blacklisting een vervelend probleem, waar soms niet direct iets tegen gedaan kan worden.

32. Wat is Ransomware en Cryptoware?

32. Wat is Ransomware en Cryptoware? Ransomware en cryptoware behoren tot de grootste internetgevaren. Ransomware is Engels voor gijzelsoftware. Hiermee blokkeren criminelen uw computer of versleutelen zij een of meerdere bestanden op uw computer. Vaak moet u een bedrag in virtuele valuta, zoals bitcoins, betalen om uw computer of bestanden weer terug te krijgen. Cryptoware is een zware variant van ransomware waarbij alle computerbestanden, inclusief back-ups verloren kunnen gaan. Cryptoware sluipt binnen via het Windows-systeem en versleutelt computerbestanden. Het virus wordt verspreid via bijlagen in e-mails en links. Hierdoor worden slachtoffers vaak misleid. Als dit u is overkomen, verbreek dan de verbinding met internet en ontkoppel externe harde schijven en usb-sticks die nog in verbinding staan met uw computer. Mogelijk kunt u hiermee verspreiding voorkomen. Maak regelmatig backups van de gegevens op uw computer. Maak het liefst ook nog een back-up die u op een andere locatie bewaart.

33. Waarom zou ik voor VESA kiezen?

33. VESA is solide MVO bedrijf, opgericht op 1 juni 2002 en levert ICT beheer en support diensten op maat. Wij zijn een klein en flexibel team met gedreven en ervaren technici, zonder grote overhead, ervaren in het bedenken van duurzame oplossingen voor complexe vraagstukken. Wij werken door heel Nederland en zelfs verder. Dat betekent ook directe lijnen en snel contact met dezelfde en/of juiste personen bij ons in het bedrijf. Wij zijn een officieel erkend installateur met een uitstekende reputatie. Wij zijn kritisch als het gaat om de kwaliteit van de technische oplossingen die wij adviseren en in bedrijf stellen. Bij VESA geloven we dat je samen meer bereikt dan alleen en werken wij daarom samen met partners die ons vakmanschap versterken en helpen ons zo om meer waarde te leveren aan onze klanten. Dit komt onder andere naar voren in onze erkenningen, keurmerken en garanties. Kwaliteit waarborgen, betekent ook in beweging blijven en steeds opnieuw bijscholen. VESA is sinds haar oprichting in 2002 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Rotterdam onder registratienummer 30181175. Met trots kunnen wij u mededelen dat wij vanaf 2005 officieel lid zijn van de hooggewaardeerde technische branchevereniging Techniek Nederland. Sinds 2014 zijn wij officieel lid van de hooggewaardeerde nationale en onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen MVO Nederland.

34. Hoe kunt u afval voorkomen?

34. Minder afval produceren is goed voor het milieu, nog beter dan afval recyclen. U bespaart zo grondstoffen en energie. Met een paar makkelijke tips kunt u uw eigen afvalberg flink kleiner maken. Zo heeft u bijna geen vuilniszak meer nodig! Iedere dag produceren we per persoon zo’n anderhalve kilo afval. En ook al recyclen we daar een groot deel van, het blijft voor het milieu beter om de berg afval te verkleinen. Dat kan vaak heel simpel. Tips om minder afval te produceren zijn: (1) Maak van uw brievenbus een no-go area. Met een Nee-Nee of Nee-Ja-sticker krijgt u geen reclamefolders meer door de bus. Dat scheelt zo’n 1.800 folders per brievenbus per jaar! (2) Jaarlijks gooien we ruim 40 kilo goed voedsel per persoon weg. Dat komt neer op 140 euro per persoon! Met slim kopen, koken en bewaren voorkomt u voedselverspilling: check wat u nog in huis hebt, koop en kook niet meer dan nodig is en let op de houdbaarheidsdatum. (3) Kleding, fietsen, speelgoed en elektrische apparaten zijn met een klein beetje moeite zo gerepareerd. (4) Second best is ook goed genoeg. In de kringloopwinkel of op internet vinden spullen waar u op uitgekeken bent een nieuwe baas. (5) Delen en lenen. Hoe vaak gebruikt u een boormachine, biertap of partytent? Veel spullen heeft u maar een paar keer per jaar nodig, de rest van de tijd liggen ze te verstoffen. Deel uw eigen spullen of kijk of u ze kunt lenen. (6) Uw eigen hervulbare flesje met kraanwater meenemen is 500 keer goedkoper dan wanneer u onderweg een halfliterflesje water koopt. Per dag worden er 800 duizend flesjes water verkocht. Die zorgen jaarlijks voor bijna 8 miljoen kilo plastic afval! En omdat ze bijna allemaal in een prullenbak op straat belanden, worden ze ook nauwelijks gerecycled. (7) Papier heeft 2 kanten. Probeer zo veel mogelijk digitaal te werken. Toch iets printen? Doe het dan dubbelzijdig en liefst met 2 pagina’s op één kant. Als u dit standaard instelt bij je printvoorkeuren, hoeft u hier nooit meer aan te denken. (8) Het gaat zo wel mee! Ondanks het verbod op gratis plastic tasjes gebruiken we toch nog meer dan 50 plastic tassen per jaar. Als u altijd een kleine opvouwbare tas bij je hebt, hoeft u nooit meer een tasje aan te nemen. Sla ook gratis papieren tassen af: die belasten het milieu net zo veel of zelfs meer dan plastic.

35. Tip voor uw ICT afval?

35. Europese richtlijnen schrijven voor dat 65 procent van het gemiddelde gewicht aan elektronische apparaten moet worden teruggehaald en op een goede manier moet worden verwerkt via gecertificeerde partijen. “Breng het naar de milieustraat, als het niet meer bruikbaar is.” Het aantal apparaten groeit ook de afvalstroom neemt jaarlijks toe. Uiteindelijk blijkt 97% van de ICT-apparatuur recyclebaar. Professionele apparatuur heeft uniforme regels voor inzameling, opslag, transport, verwerking, recycling en hergebruik. Doorgaans kan bij elke ICT leverancier waar ICT apparatuur wordt gekocht, de oude apparatuur worden ingeleverd.

36. Geldt de Informatieplicht Energiebesparing ook voor uw bedrijf?

36. Verbruikt uw bedrijf jaarlijks vanaf 50.000 kWh of 25.000 m3 aardgas(equivalent)? Dan bent u verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Vanaf 1 juli 2019 komt daar nog een wettelijke verplichting bij. U moet namelijk vóór die datum rapporteren in het eLoket van RVO welke maatregelen u heeft uitgevoerd. De Informatieplicht Energiebesparing is een uitbreiding van de Wet milieubeheer, die sinds 1993 van kracht is. Daarin is vastgelegd dat bedrijven vanaf een bepaald energieverbruik (50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas(equivalent)) maatregelen moeten nemen om energie te besparen. Vanaf 1 juli 2019 zijn zij ook verplicht om de genomen maatregelen te rapporteren. Dat is de Informatieplicht Energiebesparing. De bedoeling van de Informatieplicht is dat MKB-bedrijven bewuster omgaan met energie. Dat kan al met simpele maatregelen, maar soms zijn grotere ingrepen nodig. De stelregel is dat die maatregelen zich binnen vijf jaar moeten terugverdienen. U investeert dan dus op een kostenneutrale manier in een meer duurzame en zuinige bedrijfsvoering. Om gemakkelijker aan de energiebesparingsverplichting te voldoen, is vanaf 2015 voor negentien bedrijfstakken een ‘Erkende Maatregelenlijst’ (EML) opgesteld. Valt uw bedrijf binnen één van die bedrijfstakken? Dan voldoet u automatisch aan de energiebesparingsverplichting als u alle erkende maatregelen doorvoert die op uw bedrijf van toepassing zijn. De EML geeft u dus meer houvast. Is er voor uw bedrijf(stak) geen lijst met erkende maatregelen beschikbaar? Dan kiest u bij het rapporteren de lijst die het meest op uw bedrijf van toepassing is en geeft u aan welke overige energiebesparende maatregelen u heeft genomen. Het Stappenplan Informatieplicht is een eenvoudige tool van RVO om te bepalen of de Informatieplicht op uw bedrijf van toepassing is. Vul de vragen in en u weet binnen vijf minuten of uw bedrijf binnen deze regeling valt. Om het stappenplan te doorlopen, moet u weten wat uw jaarlijkse energieverbruik is, uitgesplitst in elektriciteits- en aardgasverbruik en/of aardgasequivalenten. U kunt dit vinden op uw jaarrekening of bepalen aan de hand van uw maandelijkse afschriften. Doe de check op Stappenplan informatieplicht energiebesparing

37. Wat is de snelste Intel Core processor van het moment?

37. Een processor biedt rekenkracht aan uw Pc, laptop of server. Quadcores, hyper-threading, turbo-boosting, cachegrootte, zelfs voor kenners kan het nog een zoektocht zijn. Intel levert wederom snelste processor en zo heeft iedere chipreeks zijn doel. Hoe meer processen, hoe soepeler het systeem loopt met een snelle processor. Processors hebben meerdere rekenkernen, ofwel ‘cores’ die tegelijk verschillende taken kunnen uitvoeren. De krachtigste processor is de i9-7980X en heeft 18 cores. Deze CPU is gericht op professioneel gebruik. Hoeveel u ook wilt multitasken, hoe zwaar de programma’s ook zijn die u draait, deze processor kan het allemaal aan! Onderschat een Core i3 alvast niet in combinatie met voldoende RAM en een SSD zijn de dual-cores meer dan krachtig genoeg om een fijn en vlot systeem aan te sturen. Kloksnelheden en rekenkernen zijn natuurlijk niet alles. De cache is het bliksemsnelle geheugen waaruit de processor zijn volgende instructies haalt. Dat klinkt natuurlijk geweldig, maar houd er rekening mee dat er maar weinig software is die op dit moment al dat intelligent vermogen tegelijk kan gebruiken en het op dat gebied laat afweten.

38. Levert VESA legitieme software?

38. Wij leveren alleen officieel gelicenseerde software. Als u software van ons koopt, krijgt u de productlicentie, de download, de USB, de cd of de dvd en de documentatie bij de software. Als u Microsoft® Windows bij ons koopt, wordt deze software geïnstalleerd en is klaar voor gebruik: alle benodigde stuurprogramma’s zijn geïnstalleerd en volledig geconfigureerd.

39. Hoe lang duurt een Pc reparatie?

39. De gemiddelde doorlooptijd verschilt per merk en per melding. Afhankelijk van de drukte, de oorzaak van het probleem en uw garantie type streven wij behandeltijd van 3 tot 5 werkdagen, dit komt omdat we 95% van alle onderdelen op voorraad hebben. Wanneer er nieuws over uw reparatie is dan ontvangt u per mail een status update. Let op, deze reparatietijden kunnen we natuurlijk alleen halen als de onderdelen op voorraad zijn in Nederland. Hoewel het maar zelden voor komt kan een reparatie langer duren wanneer we niet over de juiste benodigdheden beschikken. Ook wij zijn afhankelijk van leveranciers. Uitzonderingen kunnen zijn: het wachten op onderdelen voor de reparatie of afhankelijkheid van een (externe) service partner. De reparatie kan tijdens vakantie- en feestdagen langer duren, vanwege de extra drukte die zich dan meestal voordoet. Het is wel verstandig om toch ergens preventief een back-up te hebben staan. Wij zullen er echter alles aan doen om de reparatie zo snel als mogelijk af te handelen en te retourneren.

40. Hoelang gaat een laptopaccu mee?

40. Voor de accu van uw laptop moet u goed zorgen. Ook verschillende notebooks gebruiken meer energie dan andere. Wat is ongeveer de gemiddelde levensduur van een accu? Een moderne laptopbatterij bestaat uit Lithium-ion cellen. Met het ouder worden van een laptop gaat ook de accucapaciteit achteruit. Er komt dus een moment dat het nodig is om afscheid te nemen van uw laptopaccu. Wat betekent dat de levensduur ervan beperkt is. Maar hoe weet u wanneer het tijd is om een nieuwe laptopaccu te kopen? Een laptopaccu verliest zijn capaciteit geleidelijk. Dat proces begint al in de fabriek. De accu van een laptop gaat tussen de 2 en 5 jaar mee. Dit verschil is zo groot omdat het sterk afhangt van hoe u met uw accu omgaat. Indien u een nieuwe accu plaatst, dient deze gecalibreerd te worden, zodat uw computer weet wanneer de accu vol is en wanneer deze leeg is.

41. Repareren jullie met originele onderdelen?

41. Over het algemeen zullen merkdealers kiezen voor originele onderdelen. Het is eenvoudig om te verdwalen in dit oerwoud aan onderdelen. VESA zal altijd officiële merkonderdelen monteren of uw apparatuur wel of niet in de fabrieksgarantie zit. Reparaties zijn er in verschillende prijzen maar ook verschillende type aanduidingen voor wat betreft de te gebruiken onderdelen. Er zitten risico’s aan wanneer u kiest voor een niet gecertificeerde reparateur en namaak onderdelen. Indien u kiest voor een reparatie met niet replica kwaliteit kunt u voor vervelende verrassingen komen te staan. Ook imitatieonderdelen zijn er in verschillende kwaliteiten en prijzen. Officiële merkdealers zijn verplicht hun onderdelen bij de importeur te betrekken. Ons advies is om in plaats van B-kwaliteit (high-copy) onderdelen te kiezen voor het gebruik van originele revisieonderdelen wat ook meteen milieuvriendelijker is. Hierdoor is kiezen voor nep ook altijd een gok. De prijzen van imitatie onderdelen verschillen vaak aanzienlijk in vergelijking met originele delen. Hierdoor zijn deze onderdelen door de prijs een aantrekkelijk alternatief en worden meestal geïnstalleerd door ‘doe-het-zelvers’.

42. Beter merk of beter namaak?

42. Één van de onaangename gevolgen van het hebben van een succesvol A-merk is dat er namaakproducten op de markt verschijnen. Wat een merk onderscheidt van generieke producten zijn twee dingen: consistentie en duurzaamheid. De bekende merken investeren extra veel in hun producten om ze een bepaalde X-factor te geven. Hoewel merk-onderdelen veel lijken op replica, zijn ze, door een strenge kwaliteitscontrole, ook echt beter. Ze gaan minder snel stuk, gaan langer mee, en performen ook aanzienlijk sneller dan nepproducten. Wij letten hier zeer goed op, en zorgen ervoor dat we enkel originele merk-onderdelen in huis hebben voor onze reparaties. Dit kost iets meer, maar op de lange termijn heeft u er veel meer profijt van. Hoe beter het allemaal op elkaar aansluit, hoe beter de performance. We adviseren klanten om uitsluitend via geautoriseerde dealers en distributeurs te kopen.

43. Verschillende benamingen voor niet originele merken en onderdelen

43. Wat is nu eigenlijk een namaakproduct? Producten die het logo en/of de merknaam van het origineel dragen, maar niet afkomstig zijn van de rechthebbende, ‘nepartikelen’ genoemd. De verschillen zitten in de gebruikte materialen, in het afwerkingsniveau en kwaliteitscontrole. ‘Namaakartikelen’ zijn producten die wat betreft design zijn nagemaakt van het origineel, maar onder een andere merknaam worden verkocht. Namaak, replica, imitatie, B-kwaliteit, high-copy, nep, fake en counterfeit. Door een gebrek aan eisen en controles kan het twee kanten op schieten. “Wanneer een prijs te mooi is om waar te zijn, dan is hij dat in de meeste gevallen ook”. Producenten van namaakartikelen doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat hun producten eruit zien als ‘echt’.

44. Gaat er data verloren in het netwerk door toevoeging van spraak?

44. Het antwoord hierop is eenvoudig. Nee, er gaat geen data verloren. Het niet verliezen van data komt eenvoudig door het feit dat de data transport mechanismen in het netwerk zich zeer goed aanpassen op de condities in het netwerk. Dit is een automatisch mechanisme als onderdeel van Internet Protocollen (IP). Dit mechanisme heet TCP (Transport Control Protocol). TCP zorgt er voor dat data die in het netwerk onverhoopt verloren is gegaan opnieuw wordt verstuurd (her-transmissie). Dit is mogelijk doordat na het versturen van data, de data door de zender wordt vastgehouden. Als de ontvanger aangeeft dat data niet goed is ontvangen dan krijgt de zender het verzoek de data nog een keer te sturen. Pas als de ontvanger heeft aangegeven dat de data goed is overgekomen gooit de zender de data weg. Dit gebeurt echter niet voor spraak. Spraak is ook data, maar werkt met een ander protocol. Dit protocol heet UDP (Universal Datagram Protocol). UDP verstuurd de data en bewaart deze niet. Dit is ook niet zinvol omdat spraak die later wordt verstuurd dan eerder uitgestuurde spraak, niet meer verstaanbaar is voor de ontvanger. Het gesprek zou niet meer in chronologische volgorde bij de ontvanger aankomen. Hiervoor is het netwerk op een specifieke wijze geconfigureerd.

45. Wordt het netwerk traag door VoIP?

45. Ja, het netwerk wordt trager indien er geen rekening gehouden wordt met het toevoegen van spraak. Echter in de meeste huidige netwerken worden enorme hoeveelheden data getransporteerd, en zoveel, dat toevoeging van spraak in de praktijk nauwelijks impact heeft. Neemt niet weg dat dit vooraf door specialisten goed moet worden nagegaan. Daarnaast is er nog een ander fenomeen, spraak mag niet worden vertraagd. Zodra spraak in de vorm van data aanwezig is, moet het onmiddellijk worden verstuurd. Een vertragend en versnellend mechanisme als TCP is hiervoor onbruikbaar. Voor het transport van spraak gebruiken derhalve geen TCP maar het UDP transport protocol. Om spraak en data zoveel mogelijk te scheiden worden spraak en data in aparte virtuele netwerk componenten geconfigureerd. Dit betekent dat we spreken over fysiek hetzelfde netwerk , maar logisch van elkaar gescheiden. Dit wordt gedaan in de vorm van V LAN’s (Virtual Local Area Networks) en VPN’s (Virtual Private Networks). V LAN’s voor spraak worden dan gekoppeld aan een VPN voor spraak. V LAN’s worden geconfigureerd binnen de LAN infrastructuur en VPN’s binnen de WAN infrastructuur. Door het verkeer logisch van elkaar te scheiden is er minder kans op conflicten en is de veiligheid van de data en spraak beter gegarandeerd.

46. Wat is in de cloud werken?

46. De cloud is een netwerk dat, met al de computers die erop aangesloten zijn, een soort ‘wolk van computers’ vormt. Bekende clouddiensten voor de opslag van gegevens (data) zijn Dropbox, OneDrive en Google Drive. Maar ook uw e-mails van uw Gmail-account bijvoorbeeld staan in de cloud. Deze staan niet op uw pc of laptop, maar op aanvraag (als u inlogt) heeft u er de beschikking over. Maar wist u ook dat uw Facebook-account een cloud dienst is? Als u foto’s op Facebook zet, worden deze ergens opgeslagen in een datacenter van Facebook. Waar u en uw Facebook-vrienden ook inloggen, iedereen kan deze foto’s zien. Eigenlijk heeft u de foto’s dan in de cloud gezet. Omdat de plek waar uw bestanden, foto’s en e-mails staan niet zichtbaar en vaak onbekend is, wordt de term cloud gebruikt. Ook wordt er vaak gevraagd waar de cloud nou precies is, waar die data dan staat opgeslagen. Dat hangt af van de cloud dienst die u afneemt. Dat kan in Peking zijn, of New York, of dichterbij huis bijvoorbeeld in Utrecht. Uw data staat ergens in een datacenter opgeslagen en als u de beschikking heeft over een internetverbinding én de inloggegevens kunt u de data inzien. Dat is het principe van cloud computing. Cloud diensten zijn altijd en overal beschikbaar. Hierdoor maakt het niet uit waar u bent, u kunt altijd en overal werken. Op kantoor, maar ook thuis of onderweg heeft u exact dezelfde diensten tot uw beschikking. Zolang u maar een actieve internetverbinding heeft. Tevens werken de meeste cloud services ook goed op tablet en smartphones.

47. Wat is QoS (Quality of Service)?

47. U deelt uw internetverbinding vaak met meerdere apparaten en applicaties. Internetbrowsers, downloadprogramma’s en natuurlijk uw VoIP toestellen. Wanneer de bandbreedte van uw internetverbinding niet voldoende is om al dit verkeer direct af te handelen, moet er een keuze gemaakt worden welk verkeer met voorrang wordt afgehandeld. Met het QoS-protocol kunt u aangeven dat het VoIP verkeer voorrang moet krijgen op het overige dataverkeer. Een download kan wel enkele seconden vertraging oplopen, maar tijdens een telefoongesprek wilt u geen woord missen.

48. Wat is een SER (Satellitte Equipment Room - Patchkast ruimte)?

48. De Satellite Equipment Room, kortweg SER, heeft een vergelijkbare functie als de MER. Het verschil is echter dat hij een satelliet functie heeft ten opzichte van de MER. De SER bevindt zich vaak dicht bij een afdeling of bedrijf dat gebruik maakt van de apparatuur in deze ruimte. In een gebouw kunnen meerdere Satellite Equipment Rooms zijn. Deze zijn allemaal verbonden met de Main Equipment Room.

49. Wat is een MER (Main Equipment Room - server ruimte)?

49. De MER is het centrum of centrale vertrekpunt van het netwerk. Dit wordt vaak ook wel server- of computerruimte genoemd. In deze ruimte staat de centrale server. Meestal één of meerdere patchkasten met netwerkapparatuur, patchpanelen en alle centrale bekabeling. Vanuit deze ruimte wordt data verdeeld naar de SER’s of direct naar de werkplekken. De verbinding tussen een MER en SER wordt vaak de backbone bekabeling genoemd.

50. Wat is een DER (Distribution Equipment Room)?

50. In ICT de DER vaak niet meer dan een kast zonder koeling. De DER gebruiken we als ruimte waarin we de bekabeling per etage koppelen. Er staan vaak switches en andere netwerkapparatuur in die via panelen onderling zijn verbonden. De DER is in veel gevallen de aangewezen plaats om een afdelingsprinter te plaatsen. De kast heeft dan een eigen slot. De backbone van het netwerk verbindt deze locaties met de MER en SER ruimten. Alle bekabeling voor de werkstations komt binnen in zo’n kast wat de nodige netheid en administratie vereist.

51. Welke Type UTP afscherming zijn er?

51. Het type afscherming zegt wat over de voorzieningen van een kabel. Een kabel kan wel of niet afgeschermd zijn door verschillende methodes. De methode van afscherming heeft te maken met de mate van elektrische en magnetische invloeden van buitenaf (externe interferentie). Met andere woorden: hoe meer interferentie (veroorzaakt door storingsbronnen), hoe beter een kabel afgeschermd dient te zijn. Dit is te vergelijken met de kwaliteit van een weg. Is het bijvoorbeeld een zandweg of is de weg geasfalteerd? Een zandweg met kuilen, hobbels en losliggende stenen kan zorgen voor discomfort, vertraging of zelfs schade, terwijl een geasfalteerde weg zorgt voor een voorspoedige, comfortabele rit.

52. Welke netwerkkabelbeperkingen zijn er over lange afstanden?

52. Een U/UTP-bekabeling voor 1Gbit/s mag een maximale lengte van 100 meter hebben volgens de norm (90 meter + 2 x 5 meter patchkabels), dat is toch wel algemeen bekend. Mocht u een netwerk voor 10 Gbit/s of zelfs 40 Gbit/s doeleinden willen gebruiken, let dan goed op de afstandsbeperkingen die verband houden met het type kabel die u wilt gebruiken. Bijvoorbeeld, u bent van plan een 10Gbit/s netwerk aan te leggen met een lengte van 90 meter over ‘twisted pair’. Dan heeft u minimaal CAT6A-bekabeling of hoger nodig. Wanneer u een 10Gbit/s voor maximaal 10 kilometer wil laten lopen, is het verstandig om dit met glasvezel in te vullen. Uiteindelijk komt het erop neer dat u goed rekening moet houden met de maximale afstand waarover een optimale kwaliteit van de datatransmissie over de kabel kan lopen.

53. Wat zijn de netwerkkabelstandaarden?

53. Er zijn nog monteurs die denken dat de 8 aders (4 pair) in een Ethernet-kabel lukraak aangesloten kunnen worden, door bijvoorbeeld willekeurige paren aan te sluiten. Echter is hier een speciaal standaard (lees)schema voor waar men zich aan dient te houden. De bekabeling-standaard die bekend staat als EAI/TIA-568-A en EAI/TIA-568-B bestaat natuurlijk niet voor niets. Maar ook de Europese EN50173 en wereldwijde ISO/IEC-standaard verwijzen naar een speciaal schema. De standaard bepaald hoe kabels in de keystone, jack of plug moeten worden aangesloten. Wijkt u af van dit schema? Dan zal er geen optimale datatransmissie plaats vinden met veel risico op overspraak. En verlies van belangrijke data. Verder is er sprake van een hoog negatief effect op het totale netwerk, met zelfs risico van schade aan de aangesloten actieve componenten.

54. Hoe kan brand worden voorkomen in de serverruimte?

54. Het grootste gevaar van een serverruimte is oververhitting. Oververhitting kan allereerst zorgen voor storing, slijtage of uitval van apparatuur. Daarnaast kan oververhitting leiden tot brand. Koeling en ventilatie zijn daarom belangrijk, evenals een goede brandpreventie. Er zijn veel manieren waarop we de kans op brand in onze serverruimte aanzienlijk kunnen verminderen. Om te voorkomen dat uw apparatuur oververhit raakt moet u zorgen voor voldoende koeling. Zorg ervoor dat de bekabeling correct is aangesloten en veilig is weggewerkt. Verwijder ongebruikte bekabeling en overbodige items die kunnen dienen als brandstof voor een brand, zoals papier en afval. Zorg voor goede ventilatie en plaats servers en apparatuur niet te dicht bij elkaar. Zet er ook geen voorwerpen bovenop. Geef de apparatuur voldoende ruimte om te ademen en koel te blijven en oververhitting te voorkomen. Houd de apparatuur schoon en sta niet toe dat stof en ander vuil op of in het apparaat neer strijkt. Dit kan bijdragen aan oververhitting en als extra brandstof voor een brand dienen. Controleer regelmatig op zichtbare oneffenheden die een oorzaak kan kunnen zijn voor uitval of oververhitting. Voer een inspectie op het brandrisico uit. Laat inspecteurs nagaan of u voldoet aan de normen. Brandblussystemen en Equipment Room bekabeling en apparatuur moet u regelmatig laten inspecteren. Onderhoud dit om te zorgen dat alles naar behoren werkt. We raden aan een aanwijsbeleid op te stellen, waarin u toegang, verantwoordelijkheid en bedrijfsprocessen vastlegt. Vervolgens kunt u een procedure opstellen waarin u onder meer toegang, gebruik, onderhoud en inspecties vastlegt. Tenslotte stelt u de juiste gereedschappen en beschermingsmiddelen ter beschikking en zorgt u voor instructie.

55. Wat is het voordeel van een eigen serverruimte?

55. Servers beheren op de eigen bedrijfslocatie geeft veelal een vertrouwd gevoel. U bent in charge, het is immers uw faciliteit. U hebt de vrijheid om de apparatuur te onderhouden, repareren of te verplaatsen wanneer u maar wilt. Inhouse dataopslag voelt veilig en vertrouwd. Voordeel is dat altijd iemand op locatie vinger aan de pols houdt. Door te werken via een server, vermindert u het lawaai op uw kantoor. Daarnaast verbetert de veiligheid van uw systeem, er hebben immers minder mensen toegang tot uw systeem en de apparatuur. U kunt dit in eigen beheer doen of deels met ondersteuning van een ICT bedrijf.

56. Wat is een PvE (Programma van eisen)?

56. Een programma van eisen of PvE is in Nederland een document in een ontwerp- of aanschafproces. Een programma van eisen wordt gebruikt in verschillende disciplines zoals: productontwerp, archeologie, architectuur, ruimtelijke ordening, nieuwe bedrijfsactiviteiten, inkoop van diensten, selectie van bedrijfssoftware. Het programma van eisen is een geschreven verzameling van eisen en wensen ten aanzien van een mogelijk te ontwerpen product, constructie, aan te schaffen dienst, of anderszins. De bedoeling van een programma van eisen is van tevoren de randvoorwaarden en limieten te definiëren. De “eisen” zijn de criteria waaraan voldaan moet worden, de “wensen” zijn de criteria waaraan de verwachting is dat er zo veel mogelijk aan voldaan wordt.

57. Wat is het verschil tussen ‘on premise’ en ‘Private Cloud’?

57. On Premise is niets anders dan de Engelse en in ICT gebruikelijke term om aan te geven dat u automatisering op de eigen locatie heeft. In eigen beheer of deels met ondersteuning van een ICT bedrijf. In de klassieke vorm (servers, netwerk, computers en software) kennen we dit al jaren. Een kenmerk dan deze situatie is dat de ICT afdeling veelal een budget heeft om de ICT te regelen en dat geen verrekening naar bedrijfsonderdelen plaatsvindt. Een Private Cloud is een IT omgeving die u zelf in beheer heeft, bestaande uit hardware, software en services. Dit alles kan op uw eigen locatie staan (On Premise) maar bijvoorbeeld ook in een datacenter van een derde partij. Kenmerk van een Private Cloud is dat u eigenaar bent, geheel of gedeeltelijk het beheer uitvoert en dat u applicaties (software) via een verbinding als VPN of internet aan uw gebruikers levert. De verrekening van het gebruik van uw IT Infrastructuur, de software en de services kunt u per gebruiker of per bedrijfsonderdeel verrekenen met een budget of in rekening courant.

58. Waar moet u op letten bij de aanleg van een eigen serverruimte (On Premise)?

58. De aanleg van een eigen serverruimte (On Premise) is een serieuze investering. Als u besluit om serverruimte op te zetten, maak dan zorgvuldig gebruik van de ruimte. Een belangrijk uitgangspunt is een verlaagde uitvaltijd en verhoogde betrouwbaarheid van de apparatuur. Er dient rekening gehouden met conditiebewaking zoals controle op extreme temperaturen door temperatuurbewaking, bewegingsdetectie, camerabewaking, detectie van de luchtvochtigheid, piekstroom, waterlekkage, rook en chemische materialen. Met goede omgevingsbewaking wordt u gewaarschuwd bij omstandigheden die schadelijk kunnen zijn voor uw kritieke apparatuur. Maar ook zaken als stroomtoevoer, (brand)beveiliging, koeling, netwerkverbindingen of een interne verbouwing zijn noodzakelijk voor een professionele serverruimte. Het klinkt vanzelfsprekend, toch is het erg belangrijk: zorg dat er ruim voldoende wandcontactdozen zitten in de serverruimte en te zorgen voor een degelijk back-upplan. Zorg ervoor dat u voldoende ruimte heeft voor zowel de servers als voor de extra apparatuur. Daarnaast is het belangrijk dat er ruimte voor mensen is om eventueel onderhoud te kunnen plegen aan de ruimte. U kunt dit in eigen beheer doen of deels met ondersteuning van een ICT bedrijf.

59. Wat is gunstiger: server op eigen locatie, colocation of overgaan op de cloud?

59. Deze vraag wordt ons bijna dagelijks gesteld. Is uw organisatie toe aan vernieuwing en toe aan dataopslag buiten de deur? Een eenduidig advies is eigenlijk niet mogelijk. Dat verschilt sterk per situatie en per organisatie. Ondanks de groei van bedrijfssoftware in de cloud, zien we nog steeds dat sommige organisaties hun twijfels houden bij een eventuele overstap van (delen van) hun bedrijfsapplicaties naar de cloud. Zoals altijd is het niet zo dat één oplossing altijd en voor elke situatie de beste is. De ene keer is een eigen server een goede oplossing, een andere keer kan er prima voor een clouddienst worden gekozen. Voor bedrijfssoftware in de cloud geldt voor deze organisaties nog steeds ‘onbekend maakt onbemind’. Kiest u voor de cloud, dan heeft u ook nog eens de keuze om alle beheertaken uit handen te geven, of op bepaalde vlakken zelf de touwtjes in handen te houden. Vanwege deze enorme keuzevrijheid en omdat organisaties meestal verschillende soorten toepassingen nodig hebben, is het beter om per situatie te kijken wat de best passende oplossing is.Voordat u aan de slag gaat met het vernieuwen, uitbreiden of vervangen van uw infrastructuur, moet u weten waar u moet beginnen. De ICT-infrastructuur is tenslotte de fundering van uw organisatie. Eigen on premise servers, het beheer uitbesteden door servers off premise plaatsen, of kiezen voor clouddiensten, het aantal mogelijkheden waar organisaties tegenwoordig uit kunnen kiezen is overweldigend. De cloud is niet in alle gevallen goedkoper en beter. Het belangrijkste is dat de cloud niet als doel op zich wordt gesteld en dat iedere organisatie een omgeving kiest die het beste bij de bedrijfscontext past.

60. Is een UPS iets voor onze organisatie?

60. Last van een onverwachte stroomstoring? UPS staat voor “Uninterruptible Power Supply”, in het Nederlands vertaald “on-onderbroken stroomvoorziening”, ook wel noodstroom genoemd. Basisfunctie van een UPS is beschermen tegen het beschadigen van hardware door stroomuitval en stroomonderbrekingen. Een UPS-oplossing, ook wel no-break genoemd, zorgt ervoor dat bij stroomuitval de toepassing altijd van stroom voorzien blijft. Veel UPS-en meten en verbeteren de continuïteit en kwaliteit van de inkomende stroom naast hun beschermende functie. Een UPS beschermt tegen dataverliezen en beschadigingen. Zonder UPS kan computerdata bij een stroomuitval of stroomonderbreking onbruikbaar worden of zelfs helemaal zoek raken. In combinatie met Power Management Software zorgt een UPS voor een correcte afsluiting van het systeem of de PC. Een UPS kan als voorstation van een generator werken. Gedurende de tijd die een stroomgenerator nodig heeft om op gang te komen bij een stroomuitval, kan de UPS met haar batterijen de processen continueren. Zodra de generator opgestart is, neemt deze de stroomtoevoer van de UPS over. VESA stelt altijd de vraag “Wat als daar de stroom uitvalt?”. Tegenwoordig wordt er in elke organisatie wel gewerkt met elektronische systemen die bedrijfskritisch zijn. Anno 2015 kan bijna geen enkele organisatie zonder een UPS systeem. Alle UPS-fabrikanten leveren systemen die u van noodstroom voorzien bij stroomuitval. Het onderscheid zit hem in de details. Met als gevolg een lagere MTTR (Mean Time To Repair) en een lagere MTBF (Mean Time Between Failures).

61. Wat is een klapperende internetlijn?

61. Last van een klapperende internetverbinding, onstabiele lijn, lijn onderbrekingen, last van disconnects, een verbrekende verbinding, een dode lijn, een instortende DSL snelheid, een sterk schommelende internetlijn of hapert uw internetverbinding? Wanneer de verbinding regelmatig wegvalt is er sprake van een “klapperende lijn”. Klapperde verbinding is een term die gebruikt wordt voor een verbinding die wel opgebouwd wordt, maar vervolgens door een kwalitatief slechte verbinding net zo lang in snelheid verlaagd wordt tot deze stabiel is. Lukt dit niet, dan herstart het modem en begint het feest van vooraf aan. De oorzaak kan meerdere mogelijkheden hebben. Uw modem kan aan vervanging toe zijn, er is een probleem op uw netwerk, of op uw pc of een probleem in de wijkcentrale. Als het ISRA punt reeds vervangen is, de verbindingen in de straatkast gecontroleerd zijn en de bekabeling tussen ISRA punt en modem goed is, zal de buitenkabel defect zijn. Let ook op dat de telefoonlijn zo kort mogelijk is, liever niet langer dan 50 cm. Lange telefoonlijnen kunnen het signaal verzwakken. Door de hogere frequentie van VDSL word u nu geconfronteerd met het feit dat de buitenkabel zijn beste tijd heeft gehad. Een ander probleem is dat het oude kopernetwerk soms al meer dan 30 jaar in uw straat ligt en het nu echt einde oefening is met de kwaliteit van deze kabels. Los dat een kabel van het ISRA naar uw modem uw eigen verantwoording is. Wat ook van invloed kan zijn is straling van 4G masten op elektrische signalen. KPN zal buiten echter niks meer aan koper kabels gaan vervangen omdat dit te kostbaar is. Er kan ook iets simpels zijn als dat er tijdens de werkzaamheden in de wijkcentrale iets niet goed gegaan is.

62. Wat is line sync?

62. Het begrip lijn-synchronisatie wordt ook wel aangegeven met het Engelse “line-sync”. Zonder het totstandkomen van linesync is een goede overdracht van gegevens vaak onmogelijk. In de ICT wordt de term “synchronisation” gebruikt bij het tot stand komen van een verbinding tussen twee punten. De twee kanten van de verbinding detecteren bij elkaar wat voor een verbinding er mogelijk is, onderhandelen kort over de instellingen en zorgen er voor dat de beide kanten netjes om de beurt zenden en ontvangen. Bij bijvoorbeeld een DSL verbinding worden er tussen de wijkcentrale en de modem tijdens de synchronisatie afspraken gemaakt. Bij gebruik van de DSL-techniek is afstand tot de centrale of wijkkast (telefoonlijnlengte) altijd bepalend voor de maximale snelheid van de verbinding. Dit betekent dat gebruikers met een lange telefoonlijn minder snelheid hebben dan gebruikers die dicht bij de centrale wonen(en dus een kortere telefoonlijn hebben). Andere factoren die (belangrijke) invloed hebben op de snelheid zijn kwaliteit van de koperen telefoonlijn, aansluitmateriaal en staat van het IS/RA-punt.

63. Wat is een lijnmeting?

63. Een lijnmeting meet de capaciteit, lijnlengte, type lijn,impedantie, line-sync, sluiting en de demping op de lijn. Een ISP Internet Service Provider gebruiken een lijnmeting dus als controle of hun klant de apparatuur goed aangesloten heeft. Maar ook een breuk in de lijn door graafwerk is hiermee op te sporen. Deze meting worden ook nog wel eens een lengtemting genoemd of een signaalmeting.

64. Waarom is het bijwerken van de firmware zo belangrijk?

64. Producten volgen elkaar steeds sneller op en tegelijkertijd neemt de functionaliteit van een product alleen maar toe. Regelmatig brengen fabrikanten een firmware-update uit. Het is software die geprogrammeerd is in een apparaat. Het bepaalt de mogelijkheden van het apparaat. Firmware is een stukje software dat in een apparaat is aangebracht. Het is eigenlijk een soort besturingssysteem dat ervoor zorgt dat alle onderdelen afzonderlijk goed functioneren en met elkaar samenwerken. Net als bij een normaal besturingssysteem kan blijken dat bepaalde zaken niet verlopen zoals de bedoeling was, of dat er nieuwe functionaliteit bedacht is. De betekenis van het Engelse ‘firm’ is ‘stevig’; de firmware zit stevig in de hardware. Firmware kan in principe niet verwijderd worden. Firmware-updates zijn foutcorrecties en functieverbeteringen voor uw apparaat. Het up-to-date houden van de firmware van uw apparaat is belangrijk omdat hiermee problemen worden opgelost die u kunt tegenkomen tijdens het gebruik ervan. Om het hoge tempo bij te houden kiezen fabrikanten er soms zelfs voor om niet alle functionaliteit meteen uit te brengen en bugs pas later te verhelpen. Speciaal voor de firmware is flashgeheugen aangebracht in het apparaat. Vandaar dat over het flashen van de firmware wordt gesproken. Natuurlijk zijn er grenzen aan wat wel en niet toelaatbaar is op het gebied van functionaliteit en stabiliteit. U mag verwachten dat de fabrikant van uw product een firmware-update, indien nodig, uitbrengt en eenvoudig laat uitvoeren. De eenvoud voor het installeren van een firmware-update loopt uiteen. In de meeste gevallen zijn fabrikanten erg terughoudend met het verstrekken van nieuwe firmware. En als die al verstrekt wordt, dan gaat dat gepaard met een aantal ernstige waarschuwingen waardoor sommige mensen het alsnog uit het hoofd laten om gebruik te maken van de verstrekte update. Een belangrijk gezegde in deze is: if it ain’t broke, don’t fix it. Met andere worden, afblijven van spullen die hun werk doen. En dit is niet zonder reden, als er iets misgaat tijdens de firmware-update dan bestaat het risico dat een product onbruikbaar wordt.

65. Wat is PoE (Power over Ethernet)?

65. Wat is PoE (Power over Ethernet)? Power over Ethernet, oftewel PoE, is een technologie waarmee één netwerkkabel (UTP-kabel) zowel stroom als data levert. Dit wordt ook wel industriële ethernet genoemd. Het gebruik van PoE maakt een extra voedingsadapter overbodig. Dit is vooral handig als het netwerktoestel ingezet moet worden op een plaats waar stroomvoorziening via het stopcontact moeilijk haalbaar is. Om dan te voorkomen dat ook nog aparte stroomkabels gelegd moeten worden, is het handig om stroom en een internetverbinding in één kabel te kunnen leveren. Dat scheelt kosten en het is een stuk eenvoudiger om een ethernetkabel te trekken dan om de gehele stroomvoorziening uit te breiden. Een van de eerste toepassingen van Power over Ethernet was voor VoIP-telefoons. Zelfs als de stroom bij het stroombedrijf zou uitvallen, kon men nog het noodnummer bellen omdat het telefoonbedrijf de stroom levert aan de telefoon dankzij PoE. Onder andere IP-Camera’s, WiFi access points en VoIP-toestellen kunnen door deze technologie gevoed worden via een PoE-switch of een PoE-injector. Toch heeft PoE een aantal nadelen. PoE kan een afstand overbruggen tot 100 meter indien de kabel van hoge kwaliteit is en op de goede manier is aangesloten. Wanneer er langere afstanden overbrugd moeten worden is een PoE extender/versterker raadzaam. Hiermee kan de maximale afstand nog eens 100 meter worden uitgebreid. Andere nadelen zitten in het feit dat de hoeveelheid geleverde stroom relatief laag is en dat er onderweg veel verlies optreedt. Daarnaast kunnen elektrische storingen ook storingen veroorzaken op het lokale netwerk zelf, wat voor problemen kan zorgen. Een laatste nadeel is dat Power over Ethernet alleen werkt voor koperen utp-kabels: glasvezelkabels in combinatie met PoE gaat niet werken. Dat probleem kan echter ook verholpen worden met een media converter: door de switch en converter met glas te bekabelen en de converter en het apparaat met PoE-ethernet te verbinden. Het is belangrijk dat voor Power over Ethernet 100% koperen kabels gebruikt worden. 100% koperen kabels geleiden beter dan CCA kabels, omdat er minder weerstand is.

66. Wat is datalek?

66. De term ‘datalek’ staat niet in de privacywet (Avg). De Avg heeft het over een ‘inbreuk in verband met persoonsgegevens’. Volgens de definitie in de Avg wordt hiermee bedoeld: “een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens”. Voor het gemak spreken we hierna van ‘datalek’. Er is dus sprake van een datalek als er onbedoeld persoonsgegevens zijn vernietigd, kwijtgeraakt, veranderd of verstrekt. Ook is sprake van een datalek als er ‘ongeoorloofde toegang is geweest tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte persoonsgegevens’ (denk aan onbedoelde inzage door iemand die daartoe niet gemachtigd was). Daarbij maakt het dus niet uit of dit per ongeluk of expres is gebeurd. Voorbeelden van datalekken zijn volgens de Autoriteit Persoonsgegevens: Het verlies van een USB-stick met niet-versleutelde persoonsgegevens. Een cyberaanval waarbij persoonsgegevens zijn buitgemaakt. Een besmetting met ransomware waarbij persoonsgegevens ontoegankelijk zijn gemaakt.

67. Wat is het nut van periodieke scans?

67. Een kwetsbaarheid test is een momentopname van uw ICT-omgeving. Het toevoegen van een nieuw werkstation of het updaten van uw software kan nieuwe kwetsbaarheden met zich meebrengen. Naast het risico op nieuwe kwetsbaarheden verminderen helpen periodieke scans ook bevestigen of de getroffen maatregelen hebben geholpen.

68. Hoe beschermt VESA ons tegen een datalek?

68. Door middel van een enkele of periodieke scan van uw ICT-omgeving krijgt u inzicht in de kwetsbaarheden hiervan. Deze kwetsbaarheden kunnen gebruikt worden door hackers om uw data te bemachtigen. VESA helpt u deze kwetsbaarheden te dichten en kan u ook adviseren bij het opstellen van een beveiligingsbeleid om datalekken via fysieke hardware te voorkomen.

69. Waar wordt de data die wij in de cloud plaatsen opgeslagen?

69. De data die u in ‘de cloud’ opslaat staat bij de leverancier van de cloud dienst, of een derde gelieerde partij die de cloud leverancier inhuurt om de data op te staan. Afhankelijk van het type cloud leverancier kan dit zijn op een dataopslagsysteem bij die cloud leverancier. Veiliger en betrouwbaarder staat uw data bij een cloud leverancier die de data opslaat op meerdere plekken, bij voorkeur goed fysiek en digitaal beveiligde datacenters, met meerdere verbindingen naar buiten. Uw data kan staan in Nederland bij een leverancier van een Nederlandse cloud dienst, maar ook in het buitenland wanneer u cloud diensten afneemt van (grote) internationale cloud aanbieders als Google, Amazon of Microsoft.

71. Wat is het verschil tussen een AC adapter , netstroomadapter, een voeding en oplader?

71. Deze termen en taken worden veelal door elkaar gebruikt. Een adapter, ook wel netvoeding genoemd, gebruikt u om elektrische apparatuur van stroom te voorzien. Dit kan zijn om het apparaat (bijvoorbeeld een laptop) op te laden als de accu leeg is. Daarnaast maakt apparatuur zonder een accu ook vaak gebruik van een dergelijke adapter. Er is geen verschil tussen een AC adapter, netstroomadapter, een voeding en oplader. Al deze functies worden behandeld door externe voeding apparaat van het apparaat. Als uw adapter kapot gaat of als u deze verliest, dan is dat natuurlijk vervelend. Gelukkig kunt u deze adapter eenvoudig vervangen.

72. Hoe kies ik een vervangende adapter?

72. Veel aanbieders bieden online de mogelijkheid om het originele typenummer in te voeren zodat daarmee vervangende adapters kunnen worden aangeboden. Er zijn vier zaken waar u op moet letten bij een adapter: (1) Ingangsspanning (de input, in volt), (2) Uitgangsspanning (de output, in volt), (3) Geleverde stroom (de output, in ampère) / Geleverde vermogen (de output, in watt) en (4) De benodigde connector. Al deze informatie vindt u normaal gesproken op de oude adapter of in de technische gegevens van het apparaat waarvoor de adapter dient. Op de achterkant van iedere adapter staat een aantal gegevens. Ook voor personen die niets met techniek hebben, zijn deze gegevens eenvoudig te interpreteren. Gebruik alleen de originele adapter,-voeding of oplader die bij het apparaat geleverd wordt.

73. Waar moet u op letten bij opladers, batterijen en accu's?

73. U gaat slapen met de lader in het stopcontact, u draait zich om, gaat slapen en laat uw oplader aan het stroom zodat u de volgende dag met een volle batterij weer de dag door komt. Herkenbaar? Toch zitten hier wel behoorlijke risico’s aan vast, waarschijnlijk zonder dat u zich dat beseft. Batterij zijn bij normaal gebruik niet gevaarlijk. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Echt ‘overladen’ kan niet meer. De technologie in uw mobiel zorgt ervoor dat uw mobiel automatisch stopt met opladen als uw accu vol is. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan. Ook de oplader zelf kan een brand veroorzaken. Laat een oplader nooit in het stopcontact zitten zonder dat er een apparaat aan vast zit. Zorg ervoor dat uw apparaten, batterijen en opladers hun warmte goed kwijt kunnen. Koop alleen apparaten, batterijen en opladers van gerenommeerde fabrikanten. Haal de stekker uit het stopcontact als de batterij/accu vol is.

74. Is een snellader slecht voor uw apparaat, accu of batterij?

74. Bij de nieuwste smartphones en tablets krijgt u ze er gratis bij: de snellader. Met deze “new and improved” oplader wordt beloofd dat u uw telefoon binnen 30 minuten weer tot de helft kunt opladen. Maar volgens velen is dit snelle laden slecht voor uw batterij. Zoals uw weet gaat stroom gepaard met warmte. En hoe meer stroom u op eenzelfde tijdsduur ergens doorstuurt, hoe warmer dit voorwerp zal worden. Bij een batterij is dit hetzelfde: als u de snellaadfunctie aanzet, zal de batterij in uw apparaat veel warmer worden. Als uw batterij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snelladen brengt dus ook een nadeel met zich mee. Gebruik altijd uw gezonde boeren verstand: als uw telefoon warm wordt, gaat ‘t niet lekker. Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken. Snel laden is dus niet altijd slecht voor uw batterij. Vermijd dus ook het langdurig gebruik van telefoon of tablet in de brandende zon. Accu’s laden met een snellader is doorgaans dus niet aan te bevelen. Een keertje snelladen is dus geen doodzonde maar als het niet echt noodzakelijk is kunt u beter de accu met de normale lader laden.

75. Kan zo’n goedkope onofficiële oplader kwaad voor mijn apparaat?

75. Een oplader is onmisbaar in uw leven. U neemt hem overal mee naartoe. Helaas gaan de opladers regelmatig kapot, vaak breekt het kabeltje door. Snel naar de winkel voor een nieuwe. Naast de originele merken zijn er ook anderen te koop en denkt u misschien om een onofficiële oplader aan te schaffen die vele malen goedkoper is. Helaas, goedkope mobiele opladers zijn niet zo ideaal als u denkt. Niet alleen providers waarschuwt voor onofficiële opladers, maar ook reparateurs zijn geen fan van de neppe opladers. Sterker nog: onofficiële mobiele opladers en bijbehorende kabels kunnen rampzalige gevolgen voor uw apparaat hebben. In ernstige gevallen kan er zelfs kortsluiting ontstaan. Vaak is het zo dat de goedkopere adapters falen bij een weerstandstest. Dit betekent dat er een ernstig risico is op een elektrische schok bij een van deze laders. Vaak zijn de ‘nepladers’ slecht geïsoleerd en maakt men gebruik van componenten van een slechte kwaliteit. Het probleem met goedkope nep-opladers is dat ze helemaal niet ontworpen zijn om tegemoet te komen aan de nodige energie vereisten om een toestel op te laden.

76. Wat is een powerbank?

76. De aanschaf van een power bank lader is een noodzaak als u altijd een volle accu wilt hebben, vooral als u een druk type bent en de Smartphone of andere digitale apparaten onder alle omstandigheden moeten werken. De power bank is een externe batterij die de accu van uw telefoon, tablet of digitale camera oplaad zonder een stekker in het stopcontact te steken. Deze oplader is ontworpen om mee te nemen op zakenreizen, vergaderingen, vakantiereizen of feestdagen. De mobiele oplader zal u goed van dienst zijn, vooral als u uw digitale apparaten de hele tijd nodig heeft en de accu te weinig capaciteit heeft om deze tijdspanne te overbruggen. Met deze externe batterij kunt u de accu van uw elektronische apparaten opladen als er geen toegang is tot het lichtnet. Een lege accu is eenvoudig te voorkomen en hopelijk verleden tijd! De powerbank zal warmte genereren tijdens het opladen. Gebruik dit apparaat alleen in een goed geventileerde ruimte tijdens het op- en ontladen.

77. Kan ik Windows 7 nog veilig gebruiken?

77. Niet iedereen kiest voor vooruitgang of is ervan overtuigd dat Windows 10 een beter besturingssysteem is dan Windows 7. In de zakelijke wereld voerde Windows 7 halverwege 2018 nog steeds de boventoon, maar sinds begin 2019 zien we dat nu ook steeds meer bedrijven zijn overgestapt naar Windows 10. Windows 7 is op zich is het ook een prima besturingssysteem: hardware werkt doorgaans goed en ook de meeste software draait nog steeds moeiteloos op Windows 7. Microsoft raadt u ten zeerste aan om vóór januari 2020 over te stappen naar Windows 10, om te voorkomen dat u in een situatie komt waarin u service of ondersteuning nodig hebt die niet langer beschikbaar is. We nog geen zin heeft om over te stappen, kan Windows 7 nog een jaartje prima blijven gebruiken. Zolang er maar een virusscanner en een goede firewall wordt gebruikt en uw computer voorzien is van alle laatste updates, werkt alles zoals het hoort. Maar dat geldt natuurlijk ook voor Windows 10. Wees er echter wel van bewust dat het straks toch een keer klaar is met Windows 7: vanaf 14 januari 2020 trekt Microsoft definitief de stekker uit het besturingssysteem en worden er geen updates meer voor uitgebracht. Dan wordt het zéker om over te stappen. En natuurlijk heeft u altijd nog de keuze om voor een ander besturingssysteem te gaan, bijvoorbeeld Linux.

78. VRKI, maar wat is dit nu eigenlijk?

78. Het Verbond van Verzekeraars heeft samen met het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid), de VEB en overige belanghebbenden, de VRKI ontwikkeld. De Verbeterde Risicoklassenindeling (VRKI) is een instrument om het risico op diefstal en inbraak van bedrijfspanden te bepalen. Aan de hand van het inbraakrisico kan worden vastgesteld welk preventiemaatregelen moeten worden getroffen. De VRKI is ontwikkeld door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de verzekeraars en de branchevereniging Vereniging Erkende Beveiligingsbedrijven (VEB). De inbraakgevoeligheid van bedrijven wordt mede bepaald door de soorten goederen en inventaris die aanwezig zijn, de (verzekerde) waarde ervan en onder welke omstandigheden de goederen aanwezig zijn (eigen gebruik, winkel / showroom of in een magazijn). Het verschil is dat er bij een Beveiligingscertificaat wel alle beveiligingsmaatregelen overeenkomstig de geconstateerde risico klasse van de VRKI zijn uitgevoerd en bij een Opleveringsbewijs is dat niet het geval.

79. Wat is MTBF?

79. Mean time between failures of MTBF is een term uit de bedrijfskunde. Vertaald betekent het gemiddeld storingsvrij interval, waarbij de storing slaat op componenten van een installatie. Hierbij kan het om elektronica, maar ook om hele treinen gaan. De MTBF is een methode om de betrouwbaarheid van onderdelen te vergelijken. Door de MTBF te meten kan bekeken worden waar het onderhoudsproces geoptimaliseerd kan worden door de inzet van betrouwbaardere onderdelen. Ook kan MTBF uitwijzen of een bepaalde onderhoudsstrategie werkt. Hiermee komen we op een aantal hieraan gerelateerde afkortingen: MTTF (gemiddelde tijd tot aan falen of Mean Time Till Failure), MTTR (gemiddelde reparatietijd of Mean Time Till Repair) en, minder gangbaar, MTTD (gemiddelde diagnosetijd of Mean Time Till Diagnose). Conclusie uit bovenstaand is: MTBF = MTTF + MTTD + MTTR. Een MTBF die lager dan wenselijk of acceptabel is moet altijd leiden tot acties om deze te verbeteren. Door onderzoek moeten de oorzaken van het falen geminimaliseerd worden op de plaatsen dat het mogelijk is. Daarnaast kunnen maatregelen worden genomen om de gevolgen van het falen te beperken tot een verminderde functie in plaats van een wegvallende functie. In kritieke gevallen kan men kiezen voor het dubbel (redundant) uitvoeren van installatiedelen. Dit kan leiden tot een lagere MTBF (er zijn meer delen die defect kunnen raken), maar het effect is kleiner en beter aanvaardbaar.

80. Traag internet, waar kan het allemaal aan liggen?

80. Traag internet is erg vervelend. Een langzame internetverbinding is niet altijd even makkelijk te verhelpen, aangezien het door een aantal verschillende oorzaken kan komen. Traag internet kan simpelweg te wijten zijn aan een trage en niet bijgewerkte computer. Hierbij de meest voorkomende oorzaken zijn voor traag internet als checklist: (1) Controleer of uw internetprovider problemen heeft met aanbieden van internet; (2) Controleer uw Router op storingen, instellingen of ontbrekende updates; (3) Controleer uw Pc, tablet, laptop, telefoon op lokale traagheden, meldingen, storingen of ontbrekende netwerkkaart updates; (4) Controleer uw Wi-Fi acces point op kwaliteit, gebruikte kanaal, stoorzenders in de omgeving, storingen, instellingen of ontbrekende updates; (5) Controleer uw internet browser op onnodige invoegtoepassingen, add-ons, extensies, storingen, instellingen of ontbrekende updates; (6) Controleer uw firewall & virusscanner op storingen, instellingen of ontbrekende updates; (7) Controleer en meet uw netwerkbekabeling en gebruikte connectoren of wandcontactdozen op mogelijke elektrische onderbrekingen of interferentie; (8) Controleer of uw gebruikte netwerkapparaat in dezelfde netwerkrange zit als uw router; (9) Controleren uw apparatuur op mogelijke security issues; (10) Controleer of websites goed en snel laden. Dit kan ook aan laadtijd van de website zelf liggen; (11) Controleer uw netwerkswitch op storingen en aansluitingen; (12) Controleer of er gebruik wordt gemaakt van zogeheten converters in uw datanetwerk; (13) Controleer uw DNS server (Dynamic Name Server). Dat is de server die de naam van de website vertaalt naar een IP-adres. Soms staat de DNS op een of andere slome server van een suffe oude provider; (14) Controleer hoeveel internetgebruikers er inpandig zijn en maak hun internetgebruik inzichtelijk; (15) Controleer met hoeveel Wi-Fi netwerken u tegelijkertijd verbonden bent. Ongemerkt met meer dan 1 Wi-Fi netwerk tegelijkertijd verbonden zijn, levert altijd verlies op, terwijl het gevoelsmatig beter zou moeten werken. Waar kan het nog meer aan liggen? Langzaam internet kan ook simpelweg het resultaat zijn van een ultra goedkoop abonnement.